Om ons heen zien we steeds meer AI. De AI zoeken we direct op door gebruik te maken van Chat GTP of indirect door een gesprek met een AI robot op een website of een telefonische AI om een reservering te plaatsen. Ook Google heeft te maken met een Chat als concurrentie en is zelfs bezig met de eigen AI welke zoeken gaat veranderen. Wat er gaat gebeuren, lees je in deze blog.
Zoeken via Chat GTP
Veelal wordt er beweerd dat Chat GTP Google zal gaan overnemen. Kijkend naar het marktaandeel van Google van zo’n 90% lijkt dit niet te gaan gebeuren. Maar dit komt vooral doordat Chat nog niet echt gebruikt wordt om bijvoorbeeld diensten of producten op te zoeken. Chat geeft zelf aan dat het vooral wordt gebruikt voor:
- Informatie opzoeken en uitleg geven: bijvoorbeeld uitleg over wetenschappelijke concepten, geschiedenis, technologie en taal
- Hulp bij schrijven: denk aan e-mails, essays, artikelen, sollicitatiebrieven, gedichten, verhalen of zelfs liedteksten
- Programmeerhulp: zoals het schrijven of debuggen van code, uitleg over programmeertalen of het bouwen van softwareprojecten
- Vertalingen en taalhulp: bijvoorbeeld vertalen tussen talen of hulp bij grammatica, spelling en stijl
- Studiehulp en samenvattingen: voor toetsen leren en samenvattingen maken van teksten
- Brainstormen en ideeën genereren: bijvoorbeeld voor creatieve projecten, bedrijfsnamen, cadeaus, reisplannen en content voor social media
- Persoonlijke ondersteuning: zoals hulp bij plannen, productiviteit, motivatie, zelfreflectie of het stellen van doelen
- Technisch advies en probleemoplossing: bijvoorbeeld bij computerproblemen, software-instellingen of hardwarekeuzes
Een LLM (Large Language Model) zoals Chat is vooral gericht op het maken en antwoorden door middel van teksten. Ideaal dus voor bovenstaande zaken.
Google is meer gericht op het kopen van producten, zoeken naar diensten en feitelijke info (de data van Chat kan nog wel eens onjuist zijn!). Wanneer je inspiratie wil hebben over het schrijven van een tekst, zal Google op een blog komen met wat informatie over hoe je een blog kan schrijven, terwijl Chat de tekst voor je gaat schrijven.
Vandaar dat Chat (nog) niet per se een concurrent is voor Google. Een antwoord geven op welk product of dienst je zou moeten gebruiken, daar is Chat simpelweg (nog) niet goed genoeg in.
Daarnaast is het ook zo dat Chat niet een eigen database heeft met allerlei info, het haalt alle informatie van Google af! Dus om goed gevonden te worden op Chat, is het belangrijk om goed te scoren op Google.

De ontwikkeling van Google
Door de jaren heen is Google enorm ontwikkeld. Zo was het vanaf 1998 tot 2005 heel simpel om goed gevonden te worden op Google. Zo zette je de zoekterm waar je graag op wil scoren een paar honderd keer in dezelfde kleur als de achtergrond op een pagina. Binnen no-time had je een 1e positie te pakken.
Van 2006 tot 2012 werd Google iets geavanceerder. Het draaide vooral op backlinks. Koop een pakket van 1000 backlinks en je kwam op de 1e positie terecht. Het maakte hierbij niet uit of deze backlinks van goede kwaliteit waren of niet.
Tussen 2013 en 2018 werd relevantie en autoriteit een stuk belangrijker. De content moest goed gaan aansluiten bij de zoekintentie van de zoekopdracht. Maar dit was ook nog niet heel geavanceerd. Al schreef je een paar blogs van ongeveer 2000 woorden over een onderwerp, dan kwam je bovenaan in de zoekresultaten te staan. Gezien je op dat moment, volgens Google, relevante content had en een autoriteit was op het gebied van dat onderwerp.
Google was wel een pad ingeslagen waar ze verder op gingen. De relevantie en autoriteit ging verder in gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker. Had je tussen 2019 en 2022 de relevantie en een site welke op mobiel als een zonnetje liep? Gefeliciteerd met je 1e positie!
Dan zijn we aangekomen bij de periode waar we nu in zitten. Deze loopt vanaf 2023 tot vandaag de dag. Het is de AI en merk periode. Het is op het moment belangrijk dat je een expert bent in jouw niche, waarbij je antwoord geeft op de vragen van jouw doelgroep. Daarnaast is het belangrijk(er) om op verschillende platforms aanwezig bent. Denk dus aan Google (website), Facebook, Instagram, Tiktok en Pinterest. Daarnaast spelen de backlinks nog altijd een belangrijke rol.
Inmiddels zien we al een tijdje dat Google steeds meer bezig is met AI, dit doen ze nu door de AI overviews te laten zien:

Deze geven direct antwoord op de vraag die je hebt. In Nederland is het nog niet heel veel gebruikt, gezien het vooral in het Engels is, maar dit komt wordt op den duur ook beschikbaar in het Nederlands. Wanneer ik in het Nederlands vraag wat een AI overzicht is, krijg ik het volgende te zien:

Dit zijn de veel gestelde vragen welke we al een lange tijd kennen.
De toekomst van Google
Zoals gezegd zitten we nu in de AI en merk fase van Google. Over het AI gedeelte heb ik al even wat laten vallen, in de vorm van de AI overview, maar hebben we het nog niet gehad over de grote veranderingen die gaan plaatsvinden.
Recent was er een interview met Google CEO Sundai Pichai. Hij vertelde namelijk dat het “blue search”, de manier waarop we nu de zoekresultaten krijgen voorgeschoteld, totaal gaat veranderen.

Dit komt door de introductie van Google AI Mode, welke op dit moment alleen beschikbaar is in Amerika. Hiervoor moet je wel naar een bepaalde site gaan en een Google account hebben. De AI Mode werkt in principe hetzelfde als Chat GTP. Je kan vragen stellen over het schrijven van teksten, hulp bij het coderen krijgen, informatie over feitjes waar je het antwoord op wilt weten en al dat soort zaken.
Voor jou als ondernemer is het vooral belangrijk hoe producten en diensten getoond gaan worden. Dat komt er vooralsnog zo uit te zien:


De zoekopdrachten van bezoekers zullen dus, met behulp van de AI om door te vragen of door dit direct te doen, veel specifieker zijn.
De AI geeft een aantal mogelijkheden voor in dit geval de jas aan, waarna je zelf kan bepalen wat het beste bij jou past. Zo lijkt het dus wel redelijk op de huidige blue search, maar is het nog relevanter.
De AI zorgt er eigenlijk voor dat het duidelijk is wat jij zoekt, waardoor er relevantere informatie gedeeld kan worden.
In de huidige search kan dit ook, maar dan moet je zelf alle informatie al gaan intypen. Dit doe je minder snel bij Google zoeken dan bij AI. Of, zoals al vermeld, stelt de AI jou de vragen om het alsnog relevanter te maken.
Hoe scoor je in de AI en merk periode?
Het is belangrijk om de autoriteit te gaan worden op jouw niche:
- Beantwoord de vragen van jouw bezoekers: wat speelt er bij bezoekers? Hoe zoeken jouw bezoekers? Wat is relevante informatie?
- Zorg dat je op meerdere kanalen actief bent: Google, Facebook, Instagram, Pinterest, Tiktok
- Zorg voor een goede autoriteit door middel van linkbuilding: zorg voor goede en kwalitatieve linkjes, met een juist opgebouwde organisch backlinkprofiel
- Gebruiksvriendelijke site: zorg ervoor dat jouw site zowel voor de bezoeker als voor Google zeer gebruiksvriendelijk is
Wanneer AI Mode volledig uitgerold gaat worden en ook beschikbaar zal zijn in Nederland is nog niet bekend. Of AI Mode daadwerkelijk de blue search gaat overnemen lijkt mij wel. Zeker gezien het toch erg op de huidige search lijkt, maar een stuk relevanter.
Ben jij klaar voor de toekomst?
Wil je weten of jouw site klaar is voor de toekomst met AI? Laat het mij weten, ik schrijf een gratis en vrijblijvend plan voor je waardoor jouw bedrijf klaar is voor de toekomst.
Trouwens, deze tekst is niet getypt door Chat. De afbeelding is wel door Chat gemaakt 😉