Waar veel bedrijven het in deze tijd erg zwaar hebben, is er een sector waar het nu juist goed mee gaat. Namelijk de online wereld. Uit de cijfers van Picqer, een magazijnsoftware voor webwinkels, blijkt dat er een groei van 67% in bestellingen was in 2020 ten opzichte van 2019.
Online groei door lockdown
We wisten al snel de weg naar de online winkels te vinden. Tijdens de eerste lockdown was er een groei van 100% ten op zichten van 2019. Na de lockdown bleef de groei erg hoog, namelijk 69% meer dan 2019.
Opvallend is dat de persconferenties een grote rol hadden in de groei van het aantal bestellingen. Zo was er de dag voor de persconferentie van 21 april een groei van 324% bestellingen ten op zichte van diezelfde dag in 2019.
Tijdens de tweede lockdown was er weer een grote groei ten opzichte van 2019, namelijk een stijging van 114%. Deze groei kwam vooral door alle kerstinkopen die nu online gedaan moesten worden.
Bedrijven maken switch naar online
De verwachting is dat we te maken hebben met een blijvende verandering is het winkelgedrag. Grote bedrijven zijn hier al mee bezig. Zo is het modeketen Zara zich al aan het voorbereiden op het online verkopen door maar liefst 1 miljard dollar in haar online winkelplatform te investeren.
Zara ziet Corona echt als een kantelpunt. De keten behaalde een verkoopstijging door middel van online van 95%. Om deze reden gaat Zara waarschijnlijk 1200 winkels sluiten en gaat Zara vooral investeren in het online platform.
Consumentengedrag na Corona
De Corona crisis heeft het consumentengedrag veranderd. Ruim een derde van de Nederlanders geeft aan minder naar fysieke winkels te gaan willen gaan, zo blijkt uit een onderzoek van ABN AMRO. De afname is vooral in categorieën sport, elektronica en mode. Bij de bouwmarkten, woonwinkels, drogisterijen en supermarkten is de verschuiving (nog) niet ingezet. Dit komt doordat consumenten dit soort producten toch even willen zien en/of direct willen meenemen.
Verder is te zien dat vooral jongeren (18-34 jaar) zich meer focussen op online. Jongeren oriënteren zich meer online, kopen meer online en hebben ook een groeiende voorkeur om online te kopen. De voorkeur voor online groeit in alle leeftijdscategorieën. Dit komt doordat men tijdens de Corona crisis steeds meer gewend geraakt is aan het online kopen. Het online kopen lijkt iedereen te bevallen waardoor het blijvend zal zijn.
Hogere verwachtingen van websites
Door de vele keuzes die er online zijn, wordt de verwachting van de consument hoger. Bedrijven als Zara investeren fors geld in de website/webshop. Hierdoor kunnen zij beter aan de verwachtingen van de consument doen. De consument zal dus ook kritischer gaan zijn op andere websites. Ze zullen hetzelfde verwachten. Dit betekent ook voor de kleinere bedrijven dat er geïnvesteerd zal moeten worden in de website. Het hebben van een website is immers niet meer genoeg. De website zal verbeterd moeten worden.
Het is belangrijk dat:
- De website snel laad
- De website er modern uitziet
- De juiste informatie gegeven wordt
- De website duidelijk is
Naast dat je website er goed uit moet zien, is het belangrijk dat je website goed gevonden wordt. Hier komt SEO om de hoe kijken. Doordat de websites en webshops als paddenstoelen uit de grond schieten is het nog meer dringen om de top posities te behalen. Door optimalisatie van je website voor Google en de bezoeker zal je beter gevonden worden.
Wil je weten hoe jij je website kan optimaliseren? Lees dan onze blog over SEO of vraag een gratis plan aan!