Elke website die er is wordt door Google geïndexeerd. Dit betekent dat Google jouw website doorloopt met de zogenaamde crawlers. Dit zijn bots die alle linkjes, tekst en afbeeldingen van jouw website afgaan. Deze informatie slaan zij op. Op basis van deze informatie bepaalt Google de ranking van jouw website / pagina.

Tot op heden wordt dit vooral gedaan op de desktop variant van jouw website. Bij de grote websites is er al een overgang van desktop naar mobiel maar eind deze maand (maart) gaat dit toch echt veranderen. Alle websites zullen geïndexeerd worden op de mobielvriendelijkheid.

Wat is mobile first indexing?

Mobile first indexing is het indexeren van een website op de versie zoals jij die ziet op je telefoon. Het is simpelweg de mobiele variant van je website.

Zit er een groot verschil tussen desktop en mobiel?

Ja best wel. De mobiele variant van je website heeft namelijk veel minder ruimte. En dus zullen er stukken tekst, afbeeldingen etc. onder elkaar worden geplaatst in plaats van naast elkaar.

Zoals in bovenstaand voorbeeld is te zien. Daarnaast zit er vaak een verschil in het aantal dingen die getoond worden. Zo worden er stukken tekst, afbeeldingen etc. soms niet getoond op een mobiele versie maar wel op de desktop versie. Dat heeft voor de vindbaarheid, dus geen zin meer.

Waarom mobile first indexing?

Vroeger werden alle websites vooral bezocht door een desktop. Maar door de technologische ontwikkelingen heeft de mobiel de desktop versie van de website, sinds ongeveer 2016, ingehaald. Om mee te gaan met de tijd heeft Google besloten om de indexering op de schop te gooien en mee te gaan met de meerderheid, namelijk mobiel first indexing. Het hebben van een responsive website (een website die zowel op mobiel als op desktop werkt) was dus al van groot belang, maar dat belang is alleen maar gegroeid!

Wanneer je een website hebt die alleen op desktop werkt, dan heb je binnenkort wel een groot probleem. Google zal zien dat jouw website niet mobielvriendelijk is en de website zal dan ook lager scoren in Google. Simpelweg omdat de website niet aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet.

Hoe maak ik mijn website mobile first indexing klaar?

Het klaarmaken van je website voor de mobiele variant is vooral op technisch vlak. Je website zal technisch geoptimaliseerd moeten worden om aan de standaarden van Google (en de bezoeker) te voldoen. Hier volgen een paar factoren waar je op moet letten:

Je website moet responsive zijn

Zoals net al verteld, je website moet goed werken op alle apparaten. Los van de mobiel en desktop wordt er ook veel gebruik gemaakt van een tablet. Daarnaast wordt de bezoeker kritischer. Als iemand een website bezoekt die niet responsive is dan haakt deze al af, je hebt er nu dus al last van. Dit kan je testen door de mobielvriendelijke test te doen. Door simpelweg je URL in te vullen zal er gekeken worden of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten.

Snelheid verbeteren

De snelheid van je website is inmiddels een rankingfactor geworden, en in mei zal er een nog strengere update volgen. Het is dus van groot belang dat je website de juiste snelheid heeft.

Hoe kan ik dit testen?

Daar heeft Google een handige tool voor. De PageSpeed Insights tool. Deze tool meet de snelheid van je website op zowel desktop als op mobiel. Daarnaast geeft de tool direct aanwijzingen waarop de website verbeterd kan worden.

Vindbaar zijn voor de crawlers van Google

Om uiteindelijk een goede ranking op Google te krijgen is het belangrijk dat de crawlers van Google jouw mobiele versie van de website kunnen vinden. Via Google Search Console kan je bekijken of dit op jouw website werkt. Vul je url in, in de zoekbalk. Daaruit blijkt of je website goed gevonden wordt door Google.

Doordat er staat dat de website gecrawled is door de Googlebot (smartphone) is het duidelijk dat jouw website geïndexeerd kan worden op de mobiele variant.

Zelfde content tonen

Zoals al eerder vermeld zijn er stukken tekst, afbeeldingen etc. die niet getoond worden op de mobiele versie maar wel op de desktop versie. Zorg ervoor dat je ‘evenveel kan zien’ op de mobiele als op de dekstop variant.

Wil je beter gevonden worden in Google? Vraag dan een gratis plan aan!