Als je zelf een website hebt, dan ben je er waarschijnlijk wel bekend mee: Google Analytics. Dit is de gratis tool van Google waarmee je al het verkeer op jouw website kan analyseren. Hoeveel mensen kwamen er op je website? Op welke pagina was dit? Hoelang bleven ze op je site/pagina? Hebben ze een formulier ingevuld? En ga zo maar door. Waarschijnlijk maak je gebruik van de Universal Analytics, maar deze gaat ermee stoppen. Vanaf 1 juli 2023 gaat Universal Analytics er definitief uit en zal Google Analytics 4 (GA4) alleen nog maar gebruikt kunnen worden.
Waarom Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is in oktober 2020 gelanceerd, het is niet een update van Universal. Nee, het is een totaal andere meetmethode van hoe je websiteverkeer en inspanningen voor online marketing gemeten worden. De meetmethode van GA4 is namelijk gebaseerd op events. Elke interactie
is een event en wordt dus gemeten. Hierdoor is het makkelijker om
meerdere platformen te meten.Dit heeft helaas ook tot gevolg dat je de data van Universal niet over kan zetten naar GA4.
GA4 kan meerdere soorten devices en apps (platformen) volgen en legt hier ook verbanden tussen. Zo kan je met GA4 zien dat een bezoeker je website heeft bezocht via een advertentie, later je app heeft geïnstalleerd en vervolgens via die app een product heeft gekocht.
Waarom je GA4 en Universal nu al naast elkaar moet laten lopen
Zoals eerder vermeld kan je niet de data vanuit Universal overzetten naar GA4. Je zal dus de database met informatie weer moeten opvullen. Het is daarom verstandig om GA4 en Universal naast elkaar te laten lopen. Hierdoor verzamelt GA4 de data en kan jij Universal gebruiken om de marketingactiviteiten te analyseren en te vergelijken met eerdere data. Aangezien GA4 op 1 juli 2023 al genoeg data heeft verzameld, kan je gemakkelijk de overstap maken en kan je blijven analyseren en vergelijken.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw GA4 account? Ik help je er graag bij. Neem contact met mij op.