Waar er vroeger de papieren Gouden Gids was, is er nu de digitale variant, namelijk Google mijn bedrijf. Door middel van een Google mijn bedrijf pagina word je direct vele malen beter gevonden. Zelfs als jouw website pas op de 10e pagina naar voren komt in Google.

Hoe werkt Google mijn bedrijf?

Google mijn bedrijf werkt op basis van locatie. Wanneer je ergens zoekt op bijvoorbeeld ‘online marketing bureau’, dan vind je in Google mijn bedrijf de dichtstbijzijnde online marketing bureaus. Hoe ziet dat er dan uit?

Je krijgt dus een kaartje te zien met de dichtstbijzijnde marketing bureaus. Wanneer je vervolgens op een bedrijf drukt krijg je meer informatie over dit bedrijf. Zo kan je foto’s zien, reviews lezen, de website bezoeken, bellen etc.

Naast de variant in het kaartje (maps), is er ook nog de mogelijkheid om direct een Google mijn bedrijf pagina te zien. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘online marketing bureau oosthuizen’ krijg je de pagina van Remco Online Marketing te zien.

Zo is er dus de mogelijkheid dat er 3, wat kleinere Google mijn bedrijf pagina’s worden getoond, of dat er 1 grote bedrijf pagina wordt weergegeven.

Waarom zou ik Google mijn bedrijf aanmaken?

De eerste reden had ik al eerder gegeven. Je wordt direct vele malen beter gevonden. Zelfs als jouw website pas op de 10e pagina naar voren komt in Google. Daarnaast is het ook nog eens gratis en gemakkelijk op te zetten!

Hoe maak ik een Google mijn bedrijf pagina aan?

Dat is niet heel moeilijk:

  1. Ga naar de site van Google mijn bedrijf en login.
  2. Vul de naam van je bedrijf in en kies een bedrijfscategorie. Staat jouw categorie er niet helemaal bij? Kies dan hetgeen dat er het best op lijkt. Je kan dit later aanpassen door zelf een categorie te maken
  3. Vervolgens geef jouw adres op. Kies hiervoor het adres waar jouw bedrijf gevestigd is. Wanneer je dit niet invult, heeft Google mijn bedrijf geen zin. Het adres zal je moeten bevestigen. De makkelijkste manier om dit te doen is door een brief te ontvangen. Op deze brief staat een code die je vervolgens kan invoeren op jouw Google mijn bedrijf pagina.
  4. Beantwoord de vraag of je ook klanten buiten dit gebied bedient. Heb je een restaurant en bezorg je niet? Dan is het verstandig om hier nee in te vullen. Maar ben je een schilder en werk je in de gehele regio Noord-Holland, vul dit dan in.
  5. Bij de 5e stap vul je de gegevens in waarmee mensen contact met je kunnen opnemen. Vul hier het telefoonnummer in van je bedrijf. Dit nummer wordt namelijk openbaar weergegeven.

Wanneer dit allemaal is gelukt, kom je op de overzichtspagina/de home van jouw Google mijn bedrijf pagina.

Verschillende mogelijkheden van Google mijn bedrijf

Via de linker menubalk kan je gemakkelijk naar alle onderdelen die de pagina rijk is. We zullen deze allemaal doorlopen.

Posts

Bij de posts kan je, zoals de naam al zegt, een post maken. Je kan iets vertellen over een bepaald product, evenement, aanbieding etc. Door regelmatig een post te versturen blijft jouw pagina up-to-date en zal deze eerder vertoond worden in Google.

Informatie

Dit is een belangrijk onderdeel. Hier kan je je openingstijden, telefoonnummer, website, services en bio wijzigen.

Openingstijden

Zorg ervoor dat deze altijd kloppen. Is het een feestdag en ben je gesloten? Wijzig dit dan. Heb je een restaurant en zijn er veranderingen, zoals nu door Corona, zorg er dan voor dat de openingstijden kloppen. Op dit moment van schrijven, moet de horeca om 12 uur ’s nachts dicht. Vermeld dit in de openingstijden

Telefoonnummer

Dit hebben we al eerder behandeld. Zorg ervoor dat dit nummer klopt en bereikbaar is.

Website

Het is verstandig om je website toe te voegen. Als iemand jouw pagina ziet, in de maps variant of de grote variant, staat er altijd een website logo bij. Mensen willen vaak eerst even de site bekijken voordat zij daadwerkelijk ergens heen gaan.

Services

Komen we later op terug

Bio

Het gaat nu wel ietwat (SEO) technisch worden. We gaan het namelijk over keywords hebben. Beter bekend als zoekwoorden. Iemand kan jouw pagina vinden door een algemene zoekopdracht (in mijn geval is dat ‘online marketing bureau’) of door te zoeken op jouw bedrijf, dit noemen ze rechtstreeks. Voor de bio is de algemene zoekopdracht van belang. Waarom? Wanneer ik zoek op ‘online marketing bureau’ dan kijkt Google naar de pagina’s die dit vermelden in de bio en/of services en wat er op jouw website staat. Gebruik jij de juiste keywords overal? Dan word je vaker gevonden.

Inzichten

Wanneer jouw pagina een tijdje loopt dan krijg je vanzelf inzichten te zien. De inzichten geven weer hoeveel keer mensen jouw pagina hebben gezien, de aantal kliks, telefoontjes etc. Zo kan je bijhouden wat de effecten zijn van de optimalisatie aan de pagina.

Reviews

De reviews zijn een belangrijk onderdeel van jouw pagina. Want zeg nou zelf, kies jij voor iemand met 50 goede recensies of iemand met 3 recensies? Die van 50 natuurlijk! Reviews zorgen voor vertrouwen. Je kan zelf nog zo vaak zeggen hoe goed je bent, anderen doen het altijd beter en vele malen geloofwaardiger. Vraag daarom dan ook aan je klanten of zij een review willen schrijven.

Berichten

Hier kan je de berichten zien die iemand naar je heeft gestuurd. Een soort whatsapp maar dan op je Google mijn bedrijf pagina.

Foto’s

Mensen zijn visueel ingesteld en willen graag zien hoe jouw restaurant, hotel, winkel, garage etc eruitziet. Heb je geen visuele winkel, maar online? Dan kan je ook altijd je producten hierop tonen. Maar deze productafbeeldingen kan je beter onder het kopje ‘producten’ zetten.

Producten

Wanneer je een (web)winkel hebt is het verstandig om jouw producten hier te vertonen. Waarom? Ze worden gratis door Google weergegeven bij Google afbeeldingen! Daarnaast zien mensen jouw producten direct wanneer zij jouw grote bedrijfspagina zien.

Services

Mocht je geen (web)winkel hebben, dan is services de plek voor jou. Zo heb ik al services Online marketing, SEO en SEA. Je kan hier een mooie beschrijving aan toevoegen waardoor het beter bij iemands zoekresultaten past.

Website

Deze functie gebruik ik zelf nooit aangezien ik zelf een website heb. Mocht je zelf geen website hebben dan is dit een mogelijkheid, maar een professionele website is altijd beter!

Gebruikers

Als laatste vind je het kopje gebruikers. Hier kan je anderen uitnodigen om jouw pagina te beheren. Bijvoorbeeld als je hulp nodig hebt met je Google mijn bedrijf pagina. Dan is het verstandig om hallo@remcoonlinemarketing toegang te geven 😉

Hulp nodig met Google mijn bedrijf?

Heb je hulp nodig bij je Google mijn bedrijf pagina? Ik help je hier graag mee!

Ik wil hulp!