Olifantenpaadjes

Weet jij hoe jouw bezoekers zich op je site bewegen? Is alles duidelijk, kunnen bezoekers alles makkelijk vinden, werkt jouw CTA? En ga zo maar door met vragen over de user experience van jouw website. Als je het zo leest is het iets heel logisch om over na te denken. Maar in de praktijk pakt dit wel eens anders uit….

Voor je het weet krijg je te maken met bezoekers die de zogeheten olifantenpaadjes gebruiken. Dit heeft een negatief effect op jouw verkoop. De weg (design) is op een bepaalde manier gemaakt maar de voetganger (de bezoeker) kiest toch voor een andere weg. Oftewel een probleem tussen design en user experience.

Je bezoekers bespieden

Maar hoe weet ik nu wat mijn bezoekers doen? Daar zijn meerdere oplossingen voor, maar allemaal met hetzelfde antwoord. Ga je bezoekers bespieden! Door een tool als Hotjar te gebruiken kan je zien wat bezoekers op jouw website doen. Zo krijg je informatie over:

  • De plekken waar ze op klikken
  • De movement van de muis
  • De scroll
  • Hoe bovenstaande verschilt op de verschillende devices (desktop, tablet en mobiel)
  • Individuele bewegingen op de website door middel van opnames

Dit zegt je misschien nog niet zoveel. Daarom zal ik per onderdeel uitleggen wat het is en wat je ervan kunt leren.

Kliks

Per pagina krijg je een heatmap met het aantal kliks. Je ziet dan letterlijk op welke plaatsen een bezoeker heeft geklikt. Zie je bijvoorbeeld dat veel bezoekers op de afbeelding van jouw product klikken maar dat deze niet direct doorlinkt naar de productpagina? Dan is het tijd om de afbeelding aanklikbaar te maken.

Movement

De movement geeft weer waar de bezoekers met hun muis zijn geweest. Dit laat zien welke teksten, afbeeldingen etc jouw bezoekers bekijken. Wordt de aandacht niet op het juiste gevestigd? Dan is het tijd om aanpassingen te doen en te bekijken of deze het gewenste effect hebben.

Scroll

De scroll zegt iets over hoe ver de bezoekers op jouw website scrollen. De meeste bezoekers komen niet onder de fold. Zie je webpagina als een A4’tje en vouw deze dubbel. De vouw is de fold en geeft aan waar de meeste bezoekers komen. Dit is niet een heel data gedreven manier van analyseren, maar het geeft een idee. De scroll laat gelukkig echt zien hoever je bezoekers komen. Staat belangrijke informatie onder de fold, of bekijken heel weinig mensen dit? Dan is het tijd om de belangrijke stukken content hoger te plaatsen op de pagina.

Devices

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende devices. Iemand die op een desktop jouw site bezoekt, ziet iets anders dan iemand die op zijn mobiel kijkt. Dit zorgt ook voor een andere user experience. Door hier onderscheid in te maken kan je veel info krijgen over mogelijke aanpassingen voor de verschillende devices.

Recordings/Opnames

Als laatste kan je ook recordings bekijken. In het Nederlands de opnames. Dit zijn simpelweg opnames van bezoeken op jouw website. Met een opname kan je zien waar bezoekers tegenaan lopen. Blijven bezoekers elke keer maar op een bepaald knopje drukken of lezen ze elke keer een tekst en gaan ze daarna weer weg? Dat zijn signalen dat het niet duidelijk is. Tijd om deze punten aan te passen!

Helpt het echt?

Jazeker! Voor een klant analyseren wij alle informatie van Hotjar en doen wij aanbevelingen. Hierdoor hebben wij meerdere aanpassingen gedaan met een positief resultaat. De website is namelijk een stuk duidelijker en beter te begrijpen voor de bezoekers!

Wil jij weten wat er op jouw website speelt?

Neem dan contact op en wij zullen de olifantenpaadjes verwijderen.

Ik wil contact opnemen