Remco Online Marketing stond 18 december in de uitgave van Regio Zaken Waterland. Het artikel:
‘Een website heeft aandacht nodig om te scoren’
Hoe hoger je website scoort in Google, hoe meer bezoek en dus omzet je kunt verwachten. Maar hoe krijg je jouw website daar? Zeker nu het door corona online nog meer dringen is… Grote bedrijven hebben daar hun mensen wel voor, maar in het mkb wordt de website er vaak ‘even bij gedaan’. Niet altijd met het beste resultaat. Neem eens de proef op de som, tik een zoekwoord in Google dat past bij je product of dienst en kijk waar en wanneer jouw bedrijf boven komt. Komt hij niet, of pas vele pagina’s later? Dan is het tijd te werken aan je online marketing. Remco Schurink, van Remco Online Marketing, kan daar alles over vertellen.
“Het kwartje van het online actief zijn is nog niet overal in het mkb gevallen”, zegt Remco. “Veel ondernemers hebben het natuurlijk ook te druk om er actief mee bezig te gaan. Toch is dat nodig om er iets mee te bereiken.” Goede online marketing kost aardig wat tijd. Niet in het minst omdat google er een sport van maakt elke paar maanden iets te wijzigen waardoor er weer aanpassingen nodig zijn. “Dus hoe meer energie je in een website steekt, hoe meer je kunt aanpassen en hoe groter de kans dat je hoog eindigt bij Google.”
Goed scoren
Wat is dan van belang voor een goed scorende website? “Enerzijds is het een technisch verhaal: kan Google je website makkelijk vinden?”, legt Remco uit. “Worden de juiste zoekwoorden gebruikt op de site? De woorden dus waar jouw klanten op zullen zoeken. Die keywords zijn heel belangrijk en moeten in je website terug komen. Maar google let ook op de leesbaarheid. Wat is de intentie van de tekst, waar zoekt iemand op? Het loont zeker om je meer in te leven in je bezoekers. Is alles duidelijk en helder wat er op je website staat? Je site moet direct duidelijk maken wat je te bieden hebt, en overtuigen daarin. Het is wel ’s handig om een buitenstaander daar naar te laten kijken. Tenslotte moet de conversie duidelijk zijn, de wijze waarop mensen een aanvraag kunnen doen of een bestelling kunnen plaatsen. Dat moet je de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken.”
SEO/SEA
Het technische deel wordt wel de SEO/SEA genoemd, en dat kent wat haken en ogen. Remco: “Je moet je blijven ontwikkelen om de algoritmes van Google bij te houden. De spelregels van Google veranderen elke paar maanden, je moet er constant mee bezig zijn en op de hoogte blijven. Drie maanden staat voor 1 online jaar, zo snel verandert alles. Daarom doe je SEO er ook niet even bij. Dat vind ik juist het leuke, om steeds meer kennis op te bouwen en er steeds beter in te worden. Wanneer je ziet dat je website zakt in de zoekresultaten dan is er weer een update geweest bij Google en is het weer tijd om wat aan te passen. Dat gaat continu door. Stilstaan is achteruitgang.”
Gratis plan
Wanneer een ondernemer het tijd vindt iets met de website te doen maakt Remco de instap gemakkelijk. “Ik bied gratis een plan aan waarin ik bekijk hoe de site ervoor staat en wat kan worden verbeterd. Dat kan gaan om techniek, zoekwoorden, content, laadsnelheid, en vooral ook mobielvriendelijkheid. Dat laatste is heel erg belangrijk. De meeste mensen zoeken op hun mobiel.”
Vervolgens maakt hij een plan van aanpak, voert de aanpassingen uit en gaat hij aan de slag met de SEO/SEA. “Dat laatste kun je niet in één keer uitvoeren. Voor goede resultaten moet je dit steeds opnieuw bekijken en aanpassen. Daarna maak ik een rapportage voor de klant. Laten zien wat de winst is in ranking en conversie. Goede online marketing kost tijd en geld. Dat gaat niet in één dag. En als mensen roepen dat ze zorgen dat jij op 1 komt te staan dan is dat onzin. Dat kun je niet beloven. En dat nastreven gaat zeker ten koste van de kwaliteit van je website.”
Google je bedrijf
Daarna is het aan de klant hoever ze willen gaan. Remco kan de rankings bijhouden, synoniemen zoeken en daarop uitbreiden, advertenties maken voor Google en alles daaromheen, of gewoon zorgen dat de site op enig moment helemaal actueel is. “Daarin ben ik heel flexibel. Dat is voor kleine ondernemers prettig. Het is voor velen onbekend terrein. En ik vind het fijn om goed uit te leggen wat ik doe zodat ook de ondernemer ziet wat er gebeurt. Met Google Analytics kan deze ook zelf de scores bijhouden, meer inzicht krijgen in wat er gebeurt in organisch zoekverkeer, en dat kan best verslavend zijn. Dus ik zou zeggen; google jezelf en wanneer je niet tevreden bent met het huidige resultaat van je website, kun je bij mij gratis een plan aanvragen.”