Tegenwoordig is een website niet meer weg te denken. Het is jouw online visitekaartje waarmee je bezoekers kan overtuigen om jouw product of dienst af te nemen. Maar het alleen hebben van een website is niet voldoende. Door de technologische ontwikkelingen is er veel meer mogelijk en zijn bezoekers kritischer geworden op wat zij voorgeschoteld krijgen. Zo moet een website:

  • In de top 3 in Google staan: mensen kijken niet verder dan de top 3
  • Snel laden: het geduld van de bezoeker is korter geworden, al duurt het laden lang dan is het bezoeker weg
  • De bezoeker direct overtuigen: je hebt slechts 2,6 seconden om de bezoeker te overtuigen van jouw website
  • Antwoord geven op de vraag van de bezoeker: wanneer een bezoeker niet het antwoord op de vraag kan vinden vertrekt deze van de website

Er zijn meerdere mogelijkheden om meer uit je website te halen. Zo kan je een hoge plek in Google kopen (SEA) en je website optimaliseren voor Google en de bezoeker (SEO).

Search Engine Advertising (SEA)

Wanneer je niet een hoge positie in Google hebt kan je ervoor kiezen om een hoge positie in Google te kopen. Deze advertenties kan je plaatsen op Google zoeken, Google shopping, Youtube en websites die paginaruimte verkopen voor advertenties. Je betaald voor de advertentie alleen als iemand op de advertentie klikt. Als iemand naar jouw advertentie kijkt hoef je dus niet te betalen.

In het voorbeeld zie je verschillende typen zoekresultaten. Als eerst zie je de Google Shopping; de afbeeldingen met prijs eronder. Onder de shopping staan de Google zoekadvertenties; er staat naast de URL (webadres) in het zwart ‘Advertentie’. Onder de zoek advertenties staan de organische zoekopdrachten. De organische zoekopdrachten zijn behaald door SEO, daar komen we later op terug.

Wanneer je een webshop hebt is het verstandig om te kiezen voor Google Shopping. Door middel van een afbeelding pak je direct de aandacht van de bezoeker en kan je extra waarde geven door het vermelden van sterren, gratis verzending of een prijsdaling. De prijs van het product blijft natuurlijk ook belangrijk 😉

Bij de zoekadvertenties kan je meer vertellen over het product. Bijvoorbeeld door te vertellen dat het om ‘Nike voetbalschoenen voor heren’ gaat.

Wat bepaald de positie van jouw advertentie?

De positie wordt bepaald door jouw bod per klik (CPC). Hoe hoger de CPC hoe hoger je advertentie staat. De kosten voor de CPC verschillen erg per keyword. Zo betaal je voor het keyword ‘voetbalschoen’ €0,92 per klik en voor het keyword ‘zwarte nike voetbalschoen’ €1,38. Om dit niet in de papieren te laten lopen heb je een dagbudget waar de advertentie niet overheen gaat. Je weet dus wat je uitgeeft. Naast het budget is de tekst van de advertentie en van de landingspagina (de pagina waar je op komt nadat je op de advertentie hebt gedrukt) een belangrijke factor.

Je zal dus goed moeten kijken naar de keywords waarop je gevonden wilt worden. Dit keyword zal in de advertentie en in de pagina waar de bezoeker op terecht komt, de landingspagina, terug moeten komen. Hoe beter dit is afgestemd hoe hoger de scoren van jouw advertentie en dus een hogere positie!

Verder zijn er websites die advertentie ruimte verkopen. Denk bijvoorbeeld aan Buienradar. Wanneer je op de site komt dan zie je aan de zijkanten reclames staan. Dit wordt ook wel display advertenties genoemd.

Hoe weet je dan of je de juiste doelgroep aanspreekt? Bij Google zoekadvertenties en Google Shopping zoeken de bezoekers namelijk op een bepaald woord. Bij Buienradar kan dat niet!

Dit komt doordat je gebruik maakt van remarketing. Remarketing ontstaat doordat een bezoeker op jouw website is geweest. De cookies worden onthouden door jouw website, de code van de bezoeker. Je kan aan Google vertellen dat de remarketing display advertentie getoond moet worden aan bezoekers van jouw website. De code van de cookies vertelt wie er op jouw website is geweest en wie niet. Zo kan je gericht adverteren op een andere website.

Search Engine Optimization (SEO)

Door middel van SEO werk je aan hoge(re) posities in Google. Waar SEA direct effectief is op de korte termijn, is SEO lange termijn gericht. Je optimaliseert je website zodat deze organisch, in Google zoeken, beter gevonden wordt. Wat zijn belangrijke factoren die mijn positie in Google bepalen?

Technische SEO

Het is voor Google belangrijk dat de website makkelijk te lezen is. Hiervoor moeten alle linkjes kloppen, het duidelijk zijn waar de website over gaat, de laadsnelheid hoog zijn etc. Het is belangrijk dat Google de website makkelijk kan lezen omdat Google de ranking bepaalt van jouw website.

De website wordt gelezen door Crawlers. Dat is een robot die alle teksten, afbeeldingen en linkjes leest op jouw website. Ja ook je afbeeldingen hebben een naam en dus tekst! Deze crawler heeft een bepaald budget, het aantal pagina’s dat de crawler leest. Wanneer een linkje niet klopt of moeilijk te lezen is door allerlei omwegen (redirects) dan gaat het budget omlaag en leest de crawler dus minder. Dit heeft als nadeel dat jouw website niet geïndexeerd (gelezen) wordt, maar ook dat het aangeeft dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Dat kost je posities in Google.

Keywords

Jouw website wordt gevonden door bepaalde keywords. Deze keywords staan in de tekst, titel, afbeeldingen, metatags etc. Het is van belang dat je de woorden gebruikt die de bezoeker ook gebruikt. Wanneer ik op voetbalschoenen zoek dan wil ik ook voetbalschoenen zien en niet hardloopschoenen.

Voor veel producten zijn synoniemen, specifieke en algemene benamingen. Zo kan je zoeken op voetbalschoen, een synoniem daarvan is kicksen. Voetbalschoen is een algemeen woord, en zwarte heren kunstgrasschoenen is een heel specifiek keyword. Het algemene keyword is ook wel een short tail keyword en de specifieke variant een long tail keyword. Je zal moeten bepalen welke woorden het best bij jouw product/dienst passen en ervoor zorgen dat je daarmee verkeer op je website krijgt. Kies je voor een algemeen woord? Dan is de kan groot dat je niet direct hoog in Google komt. Er is veel meer concurrentie op short tail dan op long tail.

Content

Content is alle tekst, afbeeldingen, video’s en geluidsfragmenten op jouw website. Deze content zal antwoord moeten geven op de vraag die de bezoeker heeft. Wanneer ik op zoek ben naar een nieuwe laptop dan wil ik niet op een pagina over telefoons komen. De kans dat dat gebeurd is heel klein, maar je snapt wat ik bedoel.

Als de pagina over ‘hoe haal ik meer in mijn website gaat’, dan zal de pagina moeten vertellen hoe je daarvoor kan zorgen. Wat dus de vraag van de bezoeker beantwoord. Daarnaast zal je moeten letten op schrijffoutjes, zinsopbouw, korte zinnen etc. Waardoor de tekst lekker loopt en makkelijk te lezen is.

Conversie optimalisatie

Wat is het doel van je website? Klanten binnen halen en dus geld verdienen! Hier komt conversie optimalisatie bij kijken. Conversie optimalisatie is erop gericht om het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om een aanvraag te doen of een product te bestellen. Het moet duidelijk zijn waar je kan bestellen en het moet zo makkelijk mogelijk zijn om te bestellen. Helaas zijn er bestel processen (formulieren) waar je onnodige informatie moet geven, geen CTA’s (Call to action) op een website staan en andere conversie killers waardoor je omzet misloopt.

Autoriteit van de website

Google kijkt naar de autoriteit van de website, dit geeft aan hoe geloofwaardig de website is. Deze geloofwaardigheid wordt gemeten door te kijken naar de linkjes die naar jouw website gaan. Een linkje naar jouw website wordt gezien als een stem op jouw website. Google ziet dan dat jouw website een stem of stemmen heeft en geloofwaardiger is….. of niet. Het aantal linkjes en dus de autoriteit hebben een positieve of negatieve invloed op jouw website. Maar het is wel van belang dat de pagina die naar jouw website linkt over een soortgelijk onderwerp gaat. Wanneer een manege naar een fietsenwinkel linkt dan is dat geen match, er is dan geen relevantie. Wanneer er geen relevantie is, dan kan dit zelfs een negatieve invloed hebben op jouw ranking in Google!

Information overload

Zo even bijkomen….. dat was SEO en SEA in een notendop. Het is erg veel informatie en ook veel werk. Met deze informatie zou je zelf kunnen proberen om jouw website te optimaliseren. Maar je zou dit ook aan een professional kunnen overlaten. Deze professional heeft de kennis en geeft jou de tijd om aan je bedrijf te werken. Een win-win situatie dus. Mocht je gebruik willen maken van deze win-win vraag dat vrijblijvend een gratis plan aan. In dit plan wordt jouw website geanalyseerd en bekijken wij waar verbeteringen mogelijk zijn.

Professionele instelling. Goede inhoudelijke service. Snelle afhandeling.

Infrastore.nl

Ik heb via Remco een nieuwe website laten maken. Deze website heeft Remco geheel ingevuld met een fantastisch resultaat! Van websitebezoekers krijg ik regelmatig complimenten over de website. Daarnaast hebben wij meerdere nummer 1 posities in Google waardoor mijn website goed gevonden wordt!

Peter Schurink, SC Consultancy

Goede service! Professioneel, bekwaam en goede communicatie!

Carola Vriend, Uitvaartverzorging Carola Vriend