Search Engine Advertising (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising wat in het Nederlands adverteren in de zoekmachine heet. Oftewel een online billboard. SEA wordt vooral gebruikt om direct een hoge positie in Google te krijgen, en dus meer vertoning.

De zoekmachine

Er zijn een heleboel zoekmachines waarop je een advertentie kan plaatsen. In Nederland wordt gebruik gemaakt van Yahoo, Bing, Vinden.nl en Zoeken.nl. Maar de meest gebruikte zoekmachine is Google. In Google kan je advertenties plaatsen op Google zoeken, Google shopping, Youtube en websites die paginaruimte verkopen voor advertenties.

Soorten advertenties in Google

In het voorbeeld zie je verschillende typen zoekresultaten. Als eerst zie je de Google Shopping; de afbeeldingen met prijs eronder. Onder de shopping staan de Google zoekadvertenties; er staat naast de URL (webadres) in het zwart ‘Advertentie’. Onder de zoek advertenties staan de organische zoekopdrachten. De organische zoekopdrachten zijn behaald door SEO, zoekmachine optimalisatie.

Wanneer je een webshop hebt is het verstandig om te kiezen voor Google Shopping. Door middel van een afbeelding pak je direct de aandacht van de bezoeker en kan je extra waarde geven door het vermelden van sterren, gratis verzending of een prijsdaling. De prijs van het product blijft natuurlijk ook belangrijk ;)

Bij de zoekadvertenties kan je meer vertellen over het product. Bijvoorbeeld door te vertellen dat het om ‘Nike voetbalschoenen voor heren’ gaat.

Wat bepaald de positie van jouw advertentie?

De positie wordt bepaald door jouw bod per klik (CPC). Hoe hoger de CPC hoe hoger je advertentie kan staan. De kosten voor de CPC verschillen erg per keyword. Zo betaal je voor het keyword ‘voetbalschoen’ €0,92 per klik en voor het keyword ‘zwarte nike voetbalschoen’ €1,38. Om dit niet in de papieren te laten lopen heb je een dagbudget waar de advertentie niet overheen gaat. Je weet dus wat je uitgeeft. Naast het budget is de tekst van de advertentie en van de landingspagina (de pagina waar je op komt nadat je op de advertentie hebt gedrukt) een belangrijke factor.

Je zal dus goed moeten kijken naar de keywords waarop je gevonden wilt worden. Dit keyword zal in de advertentie en in de pagina waar de bezoeker op terecht komt, de landingspagina, terug moeten komen. Hoe beter dit is afgestemd hoe hoger de scoren van jouw advertentie en dus een hogere positie!

Display advertenties & remarketing

Verder zijn er websites die advertentie ruimte verkopen. Denk bijvoorbeeld aan Buienradar. Wanneer je op de site komt dan zie je aan de zijkanten reclames staan. Dit wordt ook wel display advertenties genoemd.

Hoe weet je dan of je de juiste doelgroep aanspreekt? Bij Google zoekadvertenties en Google Shopping zoeken de bezoekers namelijk op een bepaald woord. Bij Buienradar kan dat niet!

Dit komt doordat je gebruik maakt van remarketing. Remarketing ontstaat doordat een bezoeker op jouw website is geweest. De cookies worden onthouden door jouw website, de code van de bezoeker. Je kan aan Google vertellen dat de remarketing display advertentie getoond moet worden aan bezoekers van jouw website. De code van de cookies vertelt wie er op jouw website is geweest en wie niet. Zo kan je gericht adverteren op een andere website.

Google Ads

Om te kunnen adverteren in Google zal je een Google Ads account moeten hebben. Dit is het platform waarop je al jouw advertenties kan beheren, aanmaken en analyseren. Google Ads heeft een groot platform met vele mogelijkheden. Daarnaast is het adverteren in Google een vak apart waar je verstand van moet hebben. Het is verstandig om jezelf eerst goed te verdiepen in Google Ads voordat je ermee begint.

Wil je adverteren in Google maar weet je niet zo goed hoe het moet, of wil je hier hulp bij? Neem dan contact met ons op!