Search Engine Optimization (SEO)

Door middel van SEO werk je aan hoge(re) posities in de zoekmachine. In Nederland wordt gebruik gemaakt van de zoekmachines Yahoo, Bing, Vinden.nl en Zoeken.nl. Maar de meest gebruikte zoekmachine is Google. Door middel van SEO optimaliseer je de website voor de zoekmachine en de bezoeker.

Hoe werkt de zoekmachine?

Voordat we het gaan hebben over de mogelijke manieren om de website te optimaliseren, is het belangrijk om eerst wat meer te weten van de zoekmachine. We zullen het vooral over Google hebben aangezien dit de meest gebruikte zoekmachine is.

Google maakt gebruik van crawlers, dit zijn robots die jouw website lezen. Deze robots/crawlers bekijken alle tekst, afbeeldingen, linkjes, video’s, geluidsfragmenten en alle code (waar de website uit is opgebouwd) van jouw website. Door deze informatie weet de crawler waar de website over gaat, of deze goed in elkaar zit, of deze goed leesbaar is, wat de autoriteit en populariteit van de website is. Uit deze formule wordt uiteindelijk een positie in Google gegeven. Google update deze formule (het algoritme) regelmatig waardoor het beter aansluit op de vraag van de bezoeker.

Om beter aan de vraag van de bezoeker te voldoen is Google overgestapt op Google Rankbrain. Dit is een AI die leert van zoekopdrachten. Zo keek Google eerst alleen maar naar losse woorden. Wanneer je zocht op ‘grijze schoenen’ keek Google naar ‘grijze’ en naar ‘schoenen’. Als je vaak deze woorden op je website had staan dan kwam je hoog in Google te staan. Dit is gelukkig verleden tijd. Door Rankbrain leert Google steeds meer over ons zoekgedrag. Wanneer er op een reeks woorden wordt gezocht bekijkt Rankbrain waar mensen op klikken zodat de juiste match in de toekomst wordt gemaakt. Op het moment begrijpt de AI wat je bedoeld waardoor je zoekopdracht vele malen beter is.

Er wordt dus steeds meer naar de zoekintentie/de vraag gekeken en of deze vraag beantwoord wordt op de website. Is dit het geval? Dan scoor je al snel hoger in Google. Daarom zegt men ook wel: Content is king! Waardevolle content (tekst, afbeeldingen, video etc) zorgt voor meer waarde voor de bezoeker wat zal leiden tot een hogere positie.

Scoren op Google

Nu je begrijpt hoe Google werkt (en denkt), kunnen we het over het optimaliseren hebben. Je kan jouw website optimaliseren op het gebied van:

  • Technische SEO
  • Keywords
  • Content
  • Conversies
  • Autoriteit

Technische SEO

Het is voor Google belangrijk dat de website makkelijk te lezen is. Hiervoor moeten alle linkjes kloppen, het duidelijk zijn waar de website over gaat, de laadsnelheid hoog zijn etc. Het is belangrijk dat Google de website makkelijk kan lezen omdat Google de ranking bepaalt van jouw website.

De website wordt gelezen door crawlers, waar we het eerder over hadden. Deze crawler heeft een bepaald budget, het aantal pagina’s dat de crawler leest. Wanneer een linkje niet klopt of moeilijk te lezen is door allerlei omwegen (redirects) dan gaat het budget omlaag en leest de crawler dus minder. Dit heeft als nadeel dat jouw website niet geïndexeerd (gelezen) wordt, maar ook dat het aangeeft dat jouw website niet gebruiksvriendelijk is. Dat kost je posities in Google.

Keywords

Jouw website wordt gevonden door bepaalde keywords. Deze keywords staan in de tekst, titel, afbeeldingen, metatags etc. Het is van belang dat je de woorden gebruikt die de bezoeker ook gebruikt. Wanneer ik op voetbalschoenen zoek dan wil ik ook voetbalschoenen zien en niet hardloopschoenen.

Voor veel producten zijn synoniemen, specifieke en algemene benamingen. Zo kan je zoeken op voetbalschoen, een synoniem daarvan is kicksen. Voetbalschoen is een algemeen woord, en zwarte heren kunstgrasschoenen is een heel specifiek keyword. Het algemene keyword is ook wel een short tail keyword en de specifieke variant een long tail keyword. Je zal moeten bepalen welke woorden het best bij jouw product/dienst passen en ervoor zorgen dat je daarmee verkeer op je website krijgt. Kies je voor een algemeen woord? Dan is de kan groot dat je niet direct hoog in Google komt. Er is veel meer concurrentie op short tail dan op long tail.

Content

De content zal antwoord moeten geven op de vraag die de bezoeker heeft. Wanneer ik op zoek ben naar een nieuwe laptop dan wil ik niet op een pagina over telefoons komen. De kans dat dat gebeurd is heel klein, maar je snapt wat ik bedoel.

Als de pagina over ‘wat is SEO’ gaat, dan zal de pagina moeten vertellen wat SEO is. Wat dus de vraag van de bezoeker beantwoord. Daarnaast zal je moeten letten op schrijffoutjes, zinsopbouw, korte zinnen etc. Waardoor de tekst lekker loopt en makkelijk te lezen is.

Conversie optimalisatie

Wat is het doel van je website? Klanten binnen halen en dus geld verdienen! Hier komt conversie optimalisatie bij kijken. Conversie optimalisatie is erop gericht om het voor de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken om een aanvraag te doen of een product te bestellen. Het moet duidelijk zijn waar je kan bestellen en het moet zo makkelijk mogelijk zijn om te bestellen. Helaas zijn er bestel processen (formulieren) waar je onnodige informatie moet geven, geen CTA’s (Call to action) op een website staan en andere conversie killers waardoor je omzet misloopt.

Autoriteit van de website

Google kijkt naar de autoriteit van de website, dit geeft aan hoe geloofwaardig de website is. Deze geloofwaardigheid wordt gemeten door te kijken naar de linkjes die naar jouw website gaan. Een linkje naar jouw website wordt gezien als een stem op jouw website. Google ziet dan dat jouw website een stem of stemmen heeft en geloofwaardiger is….. of niet. Het aantal linkjes en dus de autoriteit hebben een positieve of negatieve invloed op jouw website. Maar het is wel van belang dat de pagina die naar jouw website linkt over een soortgelijk onderwerp gaat. Wanneer een manege naar een fietsenwinkel linkt dan is dat geen match, er is dan geen relevantie. Wanneer er geen relevantie is, dan kan dit zelfs een negatieve invloed hebben op jouw ranking in Google!

Wanneer scoor ik op Google?

Allereerst is het belangrijk om te weten op welke woorden je wilt scoren. Heb je een idee? Zoek een op jouw keyword in Google en bekijk op welke positie je staat. Sta je niet in de top 3? Dan is er werk aan de winkel! Veel mensen kijken namelijk niet verder dan de top 3. Je kan met behulp van dit artikel aan je website gaan sleutelen maar je kan ook om hulp vragen. Hierdoor hou je zelf ook nog eens meer tijd over voor je bedrijf! Wil je hulp? Vraag dan vrijblijvend een gratis plan aan!