In de wereld van SEO wordt er veel geschreven en gesproken over de beste tactieken om bovenaan in Google te komen. Maar veel van deze tactieken of adviezen zijn vaak niet waar en hebben juist een negatieve invloed op jouw posities in Google. In dit artikel zal ik de meest voorkomende “SEO adviezen” doornemen en uitleggen waarom dit niet zo’n goed idee is.

Advies 1: “Je moet nooit content van je website verwijderen.”

Voor Google is het van belang dat er kwalitatieve content op je website staat. Staat dit er niet, dan zak je in positie. Het is daarom belangrijk om geregeld door je content/pagina’s heen te gaan en te bekijken welke teksten nog relevant zijn.

Dit kan je ook staven aan het aantal bezoekers dat op je pagina’s komt. Heb je een pagina gemaakt of heb je een lange tijd een pagina maar zorgt deze niet voor verkeer, dan is het tijd om de tekst nog even door te lopen. Waardoor je er een kwalitatieve tekst van kan maken, of kan besluiten om de pagina te verwijderen.

Let er dan wel even op dat er geen linkjes vanuit andere pagina’s naar deze pagina gaan, anders heb je een gebroken linkje 😉

Wanneer je te veel content van lage kwaliteit op je website hebt staan, dan zorgt dit voor negatieve effecten voor je:

  • Crawl budget: jouw website heeft een bepaald crawlbudget die Google gebruikt om jouw pagina te lezen. Heb je heel veel pagina’s (van lage kwaliteit)? Dan ga je snel door dit budget heen en worden de nieuwe en kwalitatieve pagina’s pas later geïndexeerd
  • Site autoriteit: wanneer je content hebt van mindere kwaliteit, heeft dit ook effect op de autoriteit van je website (de geloofwaardigheid van je website)
  • Keyword kannibalisatie: wanneer je nooit een pagina verwijderd is er de mogelijkheid dat pagina’s op je website met elkaar gaan concurreren. Google weet in dat geval niet goed welke pagina er gekozen kan worden voor een bepaald keyword. Je gaat in dit geval het gevecht met jezelf aan

Het is dus belangrijk om je content te doorlopen en te analyseren door middel van Google Analytics waarna je kan bepalen welke pagina’s verbeterd kunnen worden. Zie je geen mogelijkheid om de pagina te verbeteren? Verwijder dan de pagina. Het is belangrijk dat je kwaliteit boven kwantiteit kiest.

Advies 2: “Hoe langer een tekst hoe beter deze scoort in Google.”

Er wordt vaak aangegeven dat een artikel van 2000 woorden veel beter is dan een artikel van 400 woorden. Maar dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het gaat hierbij ook weer om de kwaliteit van de content en niet om de kwantiteit. In dit geval het aantal woorden.

Wanneer het voor de bezoeker interessant is om meer te lezen over een bepaald onderwerp, dan is het goed om hier extra info over te geven. Heeft de bezoeker niets aan de extra informatie? Laat het dan weg.

Scoort je pagina niet goed? Dan ligt het waarschijnlijk aan iets anders. Denk bijvoorbeeld aan dat de tekst niet bij de zoekintentie van de bezoeker past, misschien zijn er technische problemen op de pagina of is er gewoon hele goede concurrentie? Stel jezelf eerst deze vragen voordat je extra tekst gaat toevoegen aan een pagina.

Advies 3: “Je keyword moet in elke titel (H1, H2, H3) komen te staan.”

Vroeger was dit een perfecte manier om goed te scoren op Google, maar de tijden veranderen. Wanneer je overal je keyword terug laat komen, leest dit niet prettig en kom het wel heel erg over als keywordspamming. Hier een voorbeeld van keywordspamming in de titels:

<H1> Het beste appeltaart recept

<H2> Waarom dit het beste appeltaart recept is

<H2> Ingrediënten van het appeltaart recept

<H2> De stappen van het appeltaart recept

<H2> Het eindresultaat van het appeltaart recept

(H1 is de belangrijkste titel van je pagina, H2 en H3 komen daarna)

Mocht het je nog niet zijn opgevallen… het keyword van deze pagina is appeltaart recept. Door dit woord in elke titel te stoppen leest het niet lekker. Dit maakte voorheen niet uit maar door de updates van 2019 en 2020 is dit verbannen. Dit heeft een groot effect gehad op de foodbloggers. Aangezien dit soort blogs een daling hadden qua 60% op verkeer.

Google hoeft niet 20x het woord appeltaart recept te lezen om te begrijpen dat het daarover gaat. Door het lezen van de gehele tekst achterhaalt Google waar de tekst over gaat. Natuurlijk zijn hier wel trucjes voor om dit duidelijker te maken aan onze zoekmachine.

Advies 4: “In de Alt tekst van je afbeelding moet altijd je keyword terugkomen.”

Even een stapje terug, een Alt tekst?? Wanneer je een afbeelding upload dan geef je deze een titel. Dit is de titel waarop jij de afbeelding hebt opgeslagen. Vervolgens kan je hier ook nog een Alt tekst aan toevoegen. Alt tekst staat voor alternatieve tekst en betekent eigenlijk; omschrijving van de afbeelding. Het is hierbij dan ook belangrijk om te omschrijven waar de afbeelding over gaat. De alt tekst is in het leven geroepen om mensen die niet goed kunnen zien, toch uitleg te geven over de afbeelding.

Het is dan, als slechtziende, erg frustrerend om drie keer het keyword te horen, want dan kom je toch niet verder. Zo zal de alt tekst van het appeltaart recept waarschijnlijk dit zijn; Appeltaart recept – appeltaart recept – appeltaart recept. Even lekker 3x het keyword erin en scoren maar op Google! Nee helaas niet…. Een betere alt tekst zou zij: vers gebakken appeltaart op een bordje met een toefje slagroom erop. Kijk hier hebben we wat aan!

Probeer ook te voorkomen dat je zegt wat het is; foto van een appeltaart… Ja hier heeft een slechtziende nog niets aan.

Advies 5: “Koop gewoon een heleboel linkjes van websites met hoge autoriteit in.”

Dit “advies” heeft ook eerst even wat uitleg nodig. Van Google mag je in principe geen linkjes inkopen, hier kan je namelijk op bestraft worden. Maar heel veel bedrijven doen dit en bieden dit aan, ik ook😊.

Het inkopen van linkjes heet linkbuilding. Hierbij benader je een andere website om een linkje te plaatsen naar jouw website. Het laten plaatsen van een linkje kan zowel gratis als tegen betaling (meestal tegen betaling). Hoe meer linkjes (van hoge kwaliteit) je hebt, hoe hoger je posities in Google.

Je kan het zien als mond tot mond reclame. Als een heleboel sites zeggen dat jouw site de beste is, dan gelooft Google dit en zorgt het ervoor dat je hoger in de ranking komt.

Maar, zoals eerder vermeld, mag dit niet. Het is dus belangrijk om een “organisch backlink profiel” te behouden. In Jip en Janneke taal betekent dit dat je ervoor moet zorgen dat het lijkt alsof je deze linkjes hebt verdiend. Een andere website vindt jouw content zo goed, dat ze besluiten om een linkje naar jouw website te plaatsen. Wanneer jij dus een heleboel goede linkjes inkoopt, merkt Google dat er iets niet klopt. Wanneer Google hier achter komt, kan het zo zijn dat je juist een heleboel posities gaat zakken.

Linkbuilding is zeker een goede strategie om betere posities te behalen op Google, maar dit moet wel op een zorgvuldige manier. Namelijk door zowel hoge kwaliteit als lage kwaliteit linkjes in te kopen en niet in één keer 50 linkjes in te kopen als je er hiervoor nog maar 15 ontving.

Heeft iemand één of meerdere van deze “adviezen” aan jou gegeven?

Dan zou ik je aanraden om de adviezen die ik heb gegeven op te pakken. Kom je er niet uit of wil je jouw site met mij bespreken? Dat kan!

Ik wil contact opnemen