Allereerst wil ik je een gelukkig, gezond en succesvol 2022 wensen! Hoe kan je 2022 beter beginnen dan met de SEO trends voor dit jaar? De trends die wij gaan bespreken zijn:
  • Zoekintentie
  • Google update MUM
  • Afbeeldingen en visuele content
  • Video’s

Zoekintentie

Veelal worden SEO-teksten geschreven voor het schrijven van SEO-teksten. Hierbij wordt vooral gedacht aan de keywords die terug moeten komen in de tekst. Want hoe vaker ik het keyword gebruik, hoe beter ik op dat woord scoor? Helaas niet… deze tactiek leidt vaak tot ‘keywordspamming’ oftewel het teveel gebruiken van keywords waardoor de tekst niet meer prettig leesbaar is.

Je zou veel meer rekening moeten houden met de zoekintentie. Maar de zoekintentie gaat nog verder dan alleen een prettig leesbare tekst. Want wat wil de bezoeker vinden met de zoekopdracht? Zit er een koopintentie achter of is deze persoon alleen maar op zoek naar informatie?

Het moet eigenlijk zo zijn dat jouw website/pagina naadloos aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker, dus ‘this is the sign you’ve been looking for’. Google is namelijk steeds meer bezig met de zoekintentie van de bezoeker. Dit is niet uit liefdadigheid naar de bezoeker, maar vooral liefdadigheid naar zichzelf. Hoe beter Google aansluit bij de zoekintentie hoe meer bedrijven willen betalen voor de advertenties, hoe meer Google verdient.

Google heeft de zoekintentie al verbeterd door update Google BERT en komt binnenkort met update Google MUM, hierover later meer. In 2022 zal het goed implementeren van de zoekintentie dus nog belangrijker zijn. Wanneer jouw teksten hierop zijn ingespeeld, zal je mooie posities kunnen gaan pakken.

Naast deze goede posities heeft het ook als gevolg dat de bezoeker vindt wat diegene zoekt. Dit heeft logischerwijs tot gevolg dat er meer aanvragen zullen zijn voor jouw producten, want jij biedt precies aan wat de bezoeker nodig heeft!

Hoe verbeter ik de zoekintentie?

Bepaal eerst op welke keyword je gevonden wil worden. Bekijk vervolgens in welke fase deze zoekterm zit; zijn deze mensen op zoek naar informatie, vergelijken ze producten of diensten of willen ze een product kopen? Op basis hiervan zal je jouw teksten moeten optimaliseren.

AI (Update Google MUM)

AI oftewel ‘artificial intelligence’ is steeds belangrijker voor Google. Op deze manier leert het algoritme steeds meer over de manier waarop mensen zoeken. Met als doel een zo goed mogelijk resultaat aan te bieden voor jou. Het verbetert de zoekintentie, waar we het hiervoor over hadden. Het begrijpen van de zoekintentie zal (verder) verbeterd worden door Google MUM, Multitask Unified Model. Deze update wil antwoorden geven op vervolgvragen die de bezoeker mogelijk heeft.

Google MUM zal volgens de experts 1000 keer sterker zijn dan update BERT. Verder zal MUM de moeilijkere vraagstukken vele malen beter begrijpen. Niet alleen de vraagstukken begrijpt MUM beter, maar ook talen. Zo kan deze update 75 verschillende talen begrijpen om zo ook zoekresultaten te geven vanuit andere talen. In de toekomst zal je dus bij het zoeken naar een Spaans recept, Spaanse zoekresultaten zien, waardoor jij het beste recept kan vinden!

We moeten nog even wachten voor dat dit kan, aangezien de update nog plaats zal gaan vinden.

Hoe maak ik mijn site klaar voor MUM?

Eigenlijk is dit antwoord al bij de zoekintentie gegeven, zorg ervoor dat jouw content aansluit bij de fase waarin de bezoeker zit!

Afbeeldingen en visuele content

Afbeeldingen en visuele content worden voor Google steeds belangrijker. Zo zie je bij zoekresultaten steeds vaker een afbeelding en worden Google Lens en Google Discover ook steeds meer gebruikt.

Google Lens is een app waarmee je een object kan laten scannen door Google. Google geeft vervolgens aan wat het object is en waar je het kan kopen. Google Discover is een andere app van Google waarop je nieuws en interessante websites ziet gebaseerd op jouw zoekgedrag, dit gebeurt vooral door middel van afbeeldingen met een beetje tekst. Verder kan je op deze app ook ‘gewoon’ googelen.

Hierboven zie je een voorbeeld van Google Lens. Ik heb hier een muis voor de lens gehouden en Google komt direct met een shopping advertentie en mogelijke producten.

Hierboven zie je een voorbeeld van Google Discover. Op basis van mijn zoekgedrag zijn Ajax, Sunderland en Formule 1 interessant. Je ziet hier ook dat het internationaal is, dus Nederlandstalig nieuws en Engelstalig nieuws.

Groei in CTR

Door het gebruik van de afbeelding in de zoekresultaten ontstaat er een groei in de CTR (click through rate) van 79% en een groei bij het aantal kliks van 333%, oftewel de afbeeldingen werken goed om aandacht te generen! Je ziet het al meer op de organische zoekresultaten terugkomen:

Wanneer ik op het keyword ‘laptop’ zoek, zie je direct organische zoekopdrachten met een afbeelding ernaast. Rechts van de organische zoekopdrachten staan de shopping advertenties. Zoals altijd al, zie je bij de shopping advertenties een afbeelding.

Google Lens zal na de MUM update een nog grotere rol gaan spelen. Zo kan je een afbeelding maken van een object, bijvoorbeeld je versnelling van je fiets, en daarna een vraag stellen; ‘hoe maak ik dit?’ Google Lens zal direct laten zien hoe je je versnelling van je fiets kan maken door de beste resultaten te laten zien.

Hoe verbeter ik mijn afbeeldingen?

Allereerst is het belangrijk om afbeeldingen op je website/pagina’s te gebruiken. Een afbeelding zorgt ervoor dat je niet alleen een grote lap tekst voorgeschoteld krijgt, maar er ontstaat afwisseling en zeg nu eerlijk, afbeeldingen zijn toch veel leuker dan tekst ;). Het is belangrijk dat de afbeeldingen een naam hebben die bij het onderwerp past en dat de ALT-tekst ingevuld is. Dit is een omschrijvende tekst van de afbeelding. Dit zorgt ervoor dat jouw afbeeldingen vele malen beter vindbaar zijn op Google.

Video’s

Waarschijnlijk had je het al gezien, maar er zitten steeds meer video’s tussen de zoekresultaten. Dit komt doordat Google de video’s steeds beter kan begrijpen. Je hoeft geen eens een hele video te bekijken, je kan zelf een gedeelte van de video bekijken. Dit komt door de ‘key moments’. Deze key moments geven aan wanneer er, zoals de naam al zegt, iets belangrijks gebeurt. Dit is vaak het begin van een nieuw onderwerp.

In bovenstaande afbeelding zie je het belang van video terugkomen. Allereerst staan de video’s onder het eerste organische zoekresultaat maar je ziet ook de ‘key moments’ of om het lekker Nederlands te houden…. de belangrijke momenten. Deze belangrijke momenten trekken direct mijn aandacht. Wanneer ik denk dat het probleem in de buitenband zit, klik op op ‘buitenband controleren’. Hierdoor stap ik direct in op het moment wat voor mij van belang is en sla ik, de voor mij, onnodige informatie over het ventiel over.

Hoe kan ik video’s gaan gebruiken?

Allereerst zal je moeten onderzoeken of er gezocht wordt op hetgeen waar je een video over wil maken. Als dit het geval is, is het belangrijk om het voor de zoekmachine zo duidelijk mogelijk te maken waar de video over gaat, de keywords terug te laten komen een ondertiteling te verzorgen (dit kan Google namelijk makkelijker begrijpen, het leest in dit geval waar jouw video over gaat). Deze ondertiteling kan gewoon in het Nederlands.

Aan de slag!

Zoals je ziet zijn er dit jaar weer veel mogelijkheden om jouw vindbaarheid te verbeteren. Weet je niet waar of hoe je moet beginnen met de optimalisatie van jouw website? Vraag dan een gratis en vrijblijvend plan aan en dan zorgen wij er samen voor dat jouw website dit jaar gaat knallen!