“Waarom zie ik mijn eigen advertentie niet in Google?”. Deze vraag krijg ik geregeld van klanten. Wanneer er een ads campagne voor je is opgezet, is het logisch dat je hierop gaat Googelen. Je wilt namelijk met je eigen ogen zien of de campagne wel draait en op welke positie deze naar voren komt.

Waarom zie ik mijn eigen advertenties niet?

Het is natuurlijk heel frustrerend als jouw advertentie niet vertoond wordt op de voor jou belangrijke zoekwoorden. Dat je de advertentie niet ziet kan door het volgende komen:

  • Dagbudget bereikt: de advertenties op Google werken met een dagbudget. Na een x aantal klikken kan het budget, al voor het einde van de dag, op zijn. De advertentie wordt dan niet meer vertoond.
  • Advertentieplanning: de advertenties kunnen ingepland worden op bepaalde dagen en de tijdstippen op deze dagen. Het kan dus zo zijn dat je net op het verkeerde moment de advertenties bekijkt.
  • Locatie: een advertentie kan getarged zijn op geheel Nederland maar ook op een aantal plaatsen of provincies. Wanneer je niet in deze locatie bent, krijg je de advertentie niet te zien.

Eerst zag ik mijn advertentie wel en nu niet meer!

Het kan ook zo zijn dat je eerst wel je advertenties zag, maar na verloop van tijd niet meer of minder. Dit komt doordat Google niet gek is. Wanneer je elke keer op een bepaald keyword zoekt en vervolgens niet klikt op de advertentie, weet de zoekmachine dat je niet snel tot een conversie (aankoop) zal leiden. Jij bent dan dus niet interessant om de advertentie aan te vertonen.

Dit zal vooral gebeuren bij advertenties die ingesteld staan op het behalen van zoveel mogelijk conversies. Bij deze biedstrategie berekent Google of je, naar aanleiding van je zoekopdrachten, snel tot een conversie over zal gaan. Wanneer dit het geval is, krijg je de advertentie te zien.

Je advertentie Googelen is slecht voor de advertentie en je portemonnee

Het veelvuldig zoeken naar je eigen advertenties heeft een negatief effect. Wanneer je de advertentie ziet telt dit als een vertoning. Als je dan vervolgens niet klikt krijg je een lagere CTR (click through rate). Deze CTR heeft invloed op je kwaliteitsscore en dus op je CPC. De CPC is de cost per click. Hoe slechter de kwaliteitsscore, hoe meer je moet betalen voor een klik.

Hoe test ik of mijn advertenties zichtbaar zijn?

In Google Ads is er een Advertentiepreview- en diagnose tool. Hiermee krijg je een indicatie van de prestaties van je advertentie.

Verder kan je de prestaties bekijken door naar de veilinginzichten te kijken. De veilinginzichten geven je meer informatie over het vertoningspercentage van je advertentie, het overtreffingspercentage van je concurrenten en over het overlappingspercentage van je concurrenten.

Wil je weten of jouw advertenties goed lopen? Neem dan contact met mij op!