Door keywords word je online gevonden. Wanneer iemand in Google een zoekterm intypt, is dat het keyword of de keywords die de persoon gebruikt. Het is dus belangrijk om goed te bepalen welke keywords je gebruikt en waar je deze keywords plaatst. Je zal dus moeten weten welke keywords jouw doelgroep gebruikt. Veel gemaakte fouten bij het onderzoeken van de keywords zijn:
- Eenmalig onderzoek doen
- Keywordlijst niet bijwerken
- Te populaire keywords kiezen
Welke keywords zijn er?
Er zijn twee types keywords: shorttail en longtail keywords. De shorttail keywords zijn algemene zoekopdrachten zoals ‘marketing’. Voor dit woord zijn een heleboel opdrachten per maand maar de concurrentie op dit woord is heel hoog.
De longtail keywords zijn langere keywords. Bijvoorbeeld ‘online marketing bureau Oosthuizen’. Dit keyword is veel specifieker en hiermee behaal je eerder een hoge positie in Google.
Hoe weet ik op welke woorden mijn doelgroep zoekt?
Om hierachter te komen maken wij gebruikt van een keyword onderzoek.
Keyword Onderzoek
Maar waar begin ik dan?
Wanneer je gebruik maakt van Google Search Console kan je inzien met welke woorden bezoekers op jouw website terecht komen. Dit geeft al een indicatie van de juiste keywords. Verder kan je op internet zoeken op bepaalde producten en termen waardoor je kan bekijken welke keywords daarvoor gebruikt worden door anderen. Google geeft meestal zelf al mogelijk woorden aan:
Ook kan je gebruik maken van Google Zoekwoordenplanner. De zoekwoordenplanner geeft aan wat het zoekvolume van een bepaald keyword per maand is en wat de concurrentie op dat woord is. De zoekwoordenplanner kan je dusdanig instellen dat je in een bepaalde regio, gebied of land kan zien wat de zoekopdrachten per keyword zijn.
Wanneer je nieuwe keywords hebt gevonden, kan je hier content voor gaan schrijven, bijvoorbeeld een blog of een landingspagina. Het is belangrijk om te blijven schrijven zodat jouw content relevant blijft en je bepaalde onderwerpen weer kan aanvullen met nieuwe content.
Scoren op keywords kost veel tijd
Vind je dit allemaal maar lastig en denk je dat dit je erg veel tijd gaat kosten, die je waarschijnlijk niet hebt? Je kan hier een expert voor inhuren. Een expert bekijkt op welke woorden je kan gaan scoren en kan hier ook content voor maken waardoor de keywords direct goed staan en je écht gaat scoren op de keywords.