De zoekwoorden, ook wel keywords, zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van een website en de optimalisatie daarvan. Google en andere zoekmachines lezen jouw pagina’s en op basis van alle tekst, video’s en foto’s bepaald de zoekmachine waar een pagina over gaat. Het oordeel van de zoekmachine bepaalt uiteindelijk waar een bepaalde pagina op gevonden wordt en op welke positie dit zal zijn.

Welke keywords gebruikt mijn doelgroep?

Het is dus erg belangrijk om te weten welke woorden jouw doelgroep gebruikt. Als jij er van uit gaat dat er vooral op woord X wordt gezocht, maar het blijkt dat de doelgroep op woord Z zoekt loop je een heleboel bezoekers en dus potentiële klanten mis.

Er zijn verschillende manier om te onderzoeken welke woorden jouw doelgroep gebruikt:

  • Google Ads zoekwoordplanner
  • Google search
  • Je concurrenten
  • Je klanten

Google ads zoekwoordplanner

Google biedt een tool aan waarmee je de volumes van bepaalde keywords kan onderzoeken. Je typt simpelweg een keyword in waarvan jij denkt dat deze goed is en bekijkt vervolgens het volume en de ideeën van Google.

In bovenstaande afbeelding zie je het ingetypte keyword, namelijk nike zwarte voetbalschoen. De volgende kolom geeft het maandelijkse zoekvolume weer, waarna de concurrentie op een advertentie met het keyword wordt weergegeven. Na de concurrentie staat het vertoningspercentage, wanneer je het keyword niet in een advertentie gebruikt is dit getal leeg, zoals in dit voorbeeld. Als laatste zie je de kosten voor een advertentie bij laag of hoog bereik. Hierdoor krijg je inzicht in de kosten die je per klik zal moeten betalen.

Het mooie van zoekwoordplanner is dat deze tool een beeld geeft van het keyword dat je intypt met het volume per maand erbij. Dus hoeveel zoekopdrachten zijn er maandelijks op dit keyword. In het voorbeeld staat dit op heel Nederland maar je kan zelf filteren. Naar een aantal steden, provincies, landen of een dorp.

Naast het keyword dat jij hebt ingetypt zie je ook suggesties voor zoekwoorden staan. Deze keywords zijn ideeën van Google, hier kan je inspiratie opdoen en wellicht betere keywords zien.

Google search

Voor Google wordt de zoekintentie steeds belangrijker. Google bekijkt bij elke zoekopdracht of het gewenste zoekresultaat ertussen staat. Google wil namelijk de bezoeker zo goed mogelijk helpen. Je zal er dus voor moeten zorgen dat jouw website/pagina zo goed mogelijk bij de zoekintentie van het keyword past.

Wanneer ik zoek op ‘voetbalschoenen kopen’ dan wil ik een site zien waar ik direct voetbalschoenen kan bestellen. Dus niet een site met informatie over hoe voetbalschoenen worden gemaakt. Dit is een logisch voorbeeld, maar zo werkt het wel. Wanneer je op een bepaald woord wil scoren, moet je je altijd afvragen of de pagina aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker. Dit kan je testen door het woord te Googelen en te zien of de zoekintentie bij jouw pagina past.

Nu weer terug naar de zoekwoorden. Wanneer je een woord intypt zie je direct een aantal voorbeelden. Om terug te komen op het voorbeeld van voetbalschoenen kopen, dit zijn de keywords die Google aanbeveelt:

Verder geeft Google onderaan de pagina met de zoekresultaten weer wat gerelateerde zoekopdrachten zijn:

Je concurrenten

Je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden. Je concurrenten hebben het zoekwoordonderzoek eigenlijk al voor je gedaan. Daar moet je natuurlijk gebruik van maken. Bij het keyword ‘voetbalschoenen kopen’ komt bij mij als eerst voetbalshop naar boven. Ik beland direct op een pagina waar ik voetbalschoenen kan kopen, de zoekintentie hebben zij goed begrepen. Bekijk dan de tekst op de pagina, welke woorden worden er op de website gebruikt?

Je klanten

Eigenlijk zijn je klanten een goed beginpunt. Welke woorden gebruiken zij? Je klanten kunnen ietwat beïnvloed zijn door jouw tekst, maar alsnog geven zij waardevolle informatie. Wanneer jij altijd schoenen voetbal als keyword gebruikt maar je klanten zeggen altijd voetbalschoenen, dan is het misschien tijd om dit te veranderen.

Kom maar door met die bezoekers!

Je hebt nu (hopelijk) een grote lijst met keywords. Wanneer je de zoekwoordplanner hebt gebruikt, zal je waarschijnlijk een aantal keywords zien met een hoog volume. Je ziet het al voor je, maandelijks 1300 bezoekers op het keyword ‘voetbalschoenen kopen’! Sorry, maar ik zal je even uit je droom halen. Je zal eerst een hoge positie in Google moeten halen. Op dit keyword zal dat nog niet zo makkelijk zijn.

Short tail keywords

Dit komt doordat het een short tail keyword is. Een short tail keyword is een keywords dat uit 1 à 2 woorden bestaat. Op dit soort keywords zit een hoog volume, aangezien het vrij algemeen is. Daar komt bij dat short tail keywords vooral verkennend zijn. Daarmee wil ik zeggen dat iemand nog op zoek is. Wanneer ik op ‘voetbalschoenen kopen’ zoek, zegt dit dat ik op zoek ben. Maar ik weet nog niet welke kleur, merk en type schoen ik wil. Op dit keyword zal een lage conversie zitten, veel bezoekers maar niet heel veel verkopen.

Long tail keywords

De long tail keywords zijn keywords met 3 of meer woorden. Een voorbeeld hiervan is ‘zwarte nike heren voetbalschoen maat 44’. Deze persoon weet dat deze wil gaan kopen. Het volume is lager, maar de conversie is vele malen hoger dan de short tail.

Short tail of long tail?

Is short tail dan de heilige graal? Nee niet helemaal. Aangezien short tail ervoor zorgt dat je iemand die zoekt bereikt. Je bereikt deze persoon eerder in de ‘marketing funnel’. Hierdoor blijft jouw site in het hoofd zitten van de bezoeker wanneer deze zoekt (awareness fase) en zal deze terugkomen als diegene een aantal fases verder is in deze funnel (consideration).

Keywords op mijn pagina

Het kiezen voor een bepaald keyword is een belangrijke taak. Wanneer alle keywords zijn gekozen, is het zaak om de pagina’s te optimaliseren. Wil je hulp bij je keyword onderzoek en/of de optimalisatie van de keywords? Neem dan contact op!