Vroeger werd er vooral reclame gemaakt door middel van flyers, televisie- en radioreclames. Tegenwoordig is er een grote verschuiving van offline reclame naar online reclame. Door de Corona crisis is dit alleen maar versterkt. Mensen kopen veel meer online. Daardoor is online marketing inmiddels onmisbaar geworden voor bedrijven.
Op deze trend hebben bedrijven ingespeeld door een website te laten maken met daarop de belangrijkste dingen die het bedrijf onderneemt/aanbied en een verhaaltje over het bedrijf. Dit kan voor een bedrijf genoeg zijn, maar zorgt dit er ook voor dat je gevonden wordt? Is er bijvoorbeeld gekeken naar de juiste keywords waarop ingezet moet worden? Is de website technisch in orde? Is de website duidelijk voor de bezoeker? Worden de juiste klanten aangetrokken met de advertenties? Dit zijn allemaal vragen waarover nagedacht moet worden en kennis over moet zijn.
Bij veel bedrijven is deze kennis er niet, maar dat is helemaal niet zo gek. Online marketing is met recht een speciaal vak. Het is ook nog eens een vak waar veel kennis over nodig is, dat kon je merken aan de vragen die hiervoor werden gesteld.
Het doel van online marketing
Het doel van online marketing is heel simpel, namelijk omzet vergroten. De website moet erop ingericht zijn om zoveel mogelijk potentiële klanten naar de website te krijgen. Het is belangrijk dat de website:
- Technisch goed in elkaar zit
- Geoptimaliseerd is voor de zoekmachine en bezoeker
- De bezoeker aanspreekt door de juiste tekst, afbeeldingen, video etc (content)
- De klant overtuigd om een aanvraag/aankoop te doen
Hoe bereik je dat doel?
Veel ondernemers denken dat online marketing een eenmalige taak is. “Gewoon even één keer de website aanpassen waardoor deze weer een lange tijd mee kan”. Maar zo werkt het, helaas, niet. Het optimaliseren van de website (SEO) is een constant proces. Je zal elke keer moeten zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de website te verrijken waardoor je beter gevonden wordt en natuurlijk meer gevonden wordt!
Het verrijken van je website heet het toevoegen van content aan de website. Het is belangrijk dat deze content bij jouw doelgroep aansluit. Hoe moet de bezoeker/doelgroep aanspreken. Wat voor content trekt hen aan en waarmee kan jouw product/dienst hun behoefte vervullen? Want dat is waar de bezoeker/doelgroep naar op zoek is; ze hebben iets nodig wat jij aanbiedt!
Kan ik zelf mijn online marketing doen?
Ja waarom niet? Je zou kunnen proberen om je website te optimaliseren voor Google en de bezoeker. Hiervoor moet je wel de kennis en de tijd hebben. De kennis om de website te kunnen optimaliseren en de tijd om de optimalisatie uit te voeren.
Als ondernemer heb je het vaak al druk met andere zaken
Wij merken dat veel ondernemers het vaak al druk hebben met andere zaken van hun bedrijf. Waardoor er geen tijd over is om kennis op te doen over de optimalisatie, dus ook niet de tijd om het uit te voeren. Hierbij kan een online marketingbureau jou helpen met je website.
Wat biedt een online marketingbureau mij?
De kennis en/of de tijd die jij niet hebt, of die je er niet in wil steken. Een online marketingbureau heeft ervaring met het optimaliseren van websites en kan gemakkelijk met aanbevelingen komen waardoor jouw website beter gevonden wordt. Oftewel 1 + 1 = 3.