Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere sites, die naar jouw site verwijzen. Linkbuilding heeft als doel om hogere posities in Google te verkrijgen en om meer verkeer naar de website te krijgen door middel van de link.

Maar eigenlijk is vooral het eerste gedeelte belangrijk, de hogere posities op Google. Google ziet namelijk een linkje van een andere site naar jouw website als een stem voor jouw website. Een andere website raadt jouw website dus aan. Hoe meer linkjes naar jouw website hoe meer waarde hoe hoger de positie. Makkelijk toch! Het is helaas iets ingewikkelder…

Is elk linkje goed?

Niet elk linkje is helaas goed. Er zijn namelijk een aantal voorwaarden waar het linkje aan moet voldoen:

  • Relevantie van de website
  • Vertrouwen in de website
  • Goed gebruik van anchor teksten
  • Juist ingerichte landingspagina’s

We zullen deze onderdelen even doorlopen.

Relevantie van de websites

Zo moet de website relevant zijn voor jouw website. Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld uitleggen. Stel je hebt een website die over het repareren en verkopen van fietsen gaat. Het is dan belangrijk dat je linkjes van websites krijgt die ook met het maken en verkopen van fietsen te maken hebben. Wanneer ik een linkje van de bakker krijg is dit totaal niet relevant en kan dit zelf een negatief effect hebben op de posities in Google!

Vertrouwen in de website

Maar de relevantie is niet alles, de kwaliteit van de website die een linkje naar jouw site heeft moet ook van goede waarde zijn. Wanneer ik linkjes ontvang van websites die kwalitatief niet goed zijn, dan kan ook effect hebben op mijn posities. Wanneer iemand die jij niet vertrouwd zegt dat je naar een bepaalde winkel moet gaan, dan is de kans dat jij dat doet heel klein. Zo ziet Google het eigenlijk ook.

Een belangrijk kenmerk waarnaar gekeken wordt is de DR, de Domain Rating. Dit is een score van 0 tot 100. Hoe hoger de score, hoe meer waarde en dus effect het op jouw site heeft. Naast de DR is de traffic van belang. Dit is het aantal bezoekers dat op de website komt.

Anchor teksten

Naast de relevantie en het vertrouwen van de website is de anchor tekst van belang. Een anchor tekst is de tekst waar het linkje onder staat. Vaak zijn dit de welbekende “klik hier”, “meer informatie” of de naam van het bedrijf. Maar je kan er zoveel meer mee! Wanneer jouw website niet goed gevonden wordt op een bepaald product, dan kan je de anchor tekst inzetten op de naam van het product. Wanneer ik, om maar even terug te komen op de fietsen winkel, een nieuwe fietsbel heb, dan kan ik ervoor kiezen om de linkbuilding in te zetten op de naam van de fietsbel.

Landingspagina

Wanneer je de anchor tekst inzet op een productnaam of een ander voor jouw belangrijk keyword, dan is het belangrijk dat de landingspagina, de pagina waar het linkje naartoe leidt, over dat keyword gaat. Hier komen we de relevantie weer tegen.

Kwalitatieve linkjes

Het is dus belangrijk om:

  • Relevante websites te vinden, die over hetzelfde gaan als waar jouw website over gaat
  • Website te vinden die kwalitatief goed zijn
  • Een goede anchor tekst te kiezen
  • De landingspagina in te richten op de anchor teks

Ik zal hiervan een voorbeeld geven aan de hand van de fietsbel:

  • Titel van de pagina van mijn website: “Rode fietsbel van Gazelle”
  • Titel van de pagina van de andere website: “Rode fietsbellen”
  • Vertrouwen andere website: DR van 60 en veel traffic
  • Anchor tekst: “Rode fietsbel van Gazelle”
  • Landingspagina: dit is de product pagina en gaat dus over de rode fietsbel van Gazelle

In dit voorbeeld is er ontzettend veel relevantie, vertrouwen en is de anchor tekst en de landingspagina goed opgezet. Deze link zal veel waarde overbrengen op mijn website waardoor ik dus een hogere positie in Google krijg op het keyword “Rode fietsbel van Gazelle”. Top toch!

Manieren van linkbuilding

Maar hoe krijg ik deze linkjes? Er zijn verschillende manieren om linkjes te krijgen. Deze kunnen we verdelen onder white-hat linkbuilding en black-hat linkbuilding.

White-hat linkbuilding

White-hat linkbuilding is linkbuilding op de manier die Google het liefst heeft. Namelijk door het schrijven van gastblogs, het verkrijgen van linkjes (zonder ernaar te vragen) en het herstellen van linkjes die weggehaald zijn, de broken links. Op deze manier “verdien” je linkjes. Simpelweg doordat jouw website, tekst, expertise etc zo goed is, willen andere mensen een linkje op hun website naar jouw website plaatsen.

En dit gebeurt ook zeker, maar in veel mindere mate en het duurt erg lang voordat je resultaat ziet. Er zal namelijk heel veel werk in gestopt moeten worden.

Black-hat linkbuilding

Black-hat is eigenlijk de manier waarop Google het liever niet ziet… maar wel super effectief! Onder black-hat valt bijvoorbeeld het kopen of ruilen van linkjes. Je neemt contact op met een andere website en stelt voor om hun linkje op jouw website te zetten en andersom.

Het linkjes ruilen is een tactiek die wel erg opvalt. Opeens heeft jouw website een heleboel linkjes erbij en verstuur jij ook een heleboel linkjes. Niet de meest tactische variant als je het mij vraag.

Dan blijft dus het kopen van linkjes over. Voor het kopen van linkjes is het belangrijk om een goede strategie te hebben. Je zal goed onderzoek moeten doen naar mogelijke websites en je zal een budget moeten hebben om in de linkjes te investeren.

Ik hoor je nu al denken; “Ik ga allemaal linkjes van DR 60+ kopen! En direct hard groeien op mijn posities”. Ik wens je daarbij veel succes, maar reken op een straf vanuit Google… Het is namelijk erg belangrijk dat je een organisch backlink profiel behoudt.

Organisch backlink profiel

Zoals net al vermeld krijg je een penalty (dalende rankings of het linkje heeft geen waarde meer) als je opeens kwalitatieve linkjes inkoopt. Dit valt namelijk erg op. Het is van belang om een organisch backlink profiel te behouden. Dit wil zeggen dat het lijkt alsof je op organische manier linkjes ontvangt. Zo is het verstandig om een paar linkjes te kopen van DR 60, voor de groei. Maar ook een aantal minder kwalitatieve linkjes, van bijvoorbeeld 10 of 20 DR.

Om dit te bepalen zal je eerst moeten kijken naar wat jouw huidige backlink profiel is. Hoe verdeelt het zich? Hoeveel linkjes met een DR van 0-29, 30-44, 45-59 en 60+ linkjes heb je? Deze verhouding zal ongeveer gelijk moeten blijven om een organisch backlink profiel te behouden. Op deze manier lijkt het alsof jouw backlink profiel organisch groeit, terwijl je de linkjes “gewoon” inkoopt.

Effect van linkbuilding

Zo, je bent in één keer een heleboel wijzer geworden over linkbuilding. Eigenlijk heb ik teveel verteld….. Maar werkt linkbuilding nu eigenlijk wel echt? Jazeker! Voor meerdere klanten heb ik linkbuilding campagnes op mogen zetten met goede resultaten. Groei op de gewenste keywords en geen penalty van Google ;)!

Vind je linkbuilding nog steeds een hoop abracadabra? Neem dan contact met mij op en wordt het nieuwe succesverhaal!