We zullen beginnen met de definitie van het woord: “Indexeren, ook indexatie genoemd, is het registreren van pagina’s voor de database van de zoekmachines.” Hier word je nog niet veel wijzer van. Daarom zal ik in deze blog uitleggen wat indexeren is, waar je op moet letten en hoe je veel voorkomende indexering problemen kan oplossen.
Wat is indexeren?
Eigenlijk is het heel simpel uit te leggen. Google leest alle pagina’s en slaat deze op in de database. Op basis van alle factoren die voor het algoritme belangrijk zijn, krijgt jouw pagina een positie in de zoekresultaten van Google.
Het lezen van deze pagina’s wordt gedaan door zogenaamde ‘crawlers’. Deze crawlers lezen alles op jouw pagina. Dit gaat niet alleen om tekst. De crawler leest ook de foto’s, video’s, de opmaak van de code, linkjes etc. Het is dan ook belangrijk om je video’s en afbeeldingen een juiste naam (bestandsnaam) en omschrijving te geven (alt tekst).
Crawlbudget
Google gaf recent aan dat het web ontzettend hard aan het uitbreiden is waardoor er niet genoeg capaciteit is om alle nieuwe pagina’s te lezen. Zo komt een crawler waarschijnlijk wel dagelijks op jouw website, maar zal niet iedere pagina gelezen worden. Dit is afhankelijk van het crawlbudget.
Dit crawlbudget bepaald hoeveel pagina’s er gelezen worden. Het budget ontstaat vanuit verschillende factoren die nauw samenwerken met zoekmachineoptimalisatie. Denk hierbij aan de populariteit van je website, de laadsnelheid en de ervaring van de website. Wanneer er veel bezoekers bouncen (jouw pagina direct wegklikken), wordt dit gezien als een negatieve ervaring. Dit kan leiden tot een beperking van jouw crawlbudget.
Indexeren van de pagina
Wanneer Google jouw pagina leest, wordt deze opgeslagen in de database waarna je deze terugvindt in de zoekresultaten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw pagina geïndexeerd wordt? De zoekmachine kan jouw pagina’s op twee manieren vinden. Dit is via de sitemap of via interne linkjes.
Sitemap
De sitemap is een verzameling van alle pagina’s die op jouw site staan. Zie hieronder een voorbeeld:
Onder deze linkjes vallen alle pagina’s die door jou zijn opgegeven om in de sitemap te komen. Om het Google een stuk makkelijker te maken, kan je de sitemap indienen. Dit doe je via Google Search Console.
Interne linkjes
Een andere manier is om vanuit de homepage een linkje te hebben naar de pagina’s. Dit kan ook via-via gaan. Om een voorbeeld te geven: Op de homepage staat een linkje naar een dienst van je: SEO. Op de pagina SEO heb je een linkje naar een pagina die over indexeren gaat.
Op deze manier gaat Google via de homepage naar de pagina over SEO en vervolgens naar de pagina over indexeren. Aangezien het via-via gaat, is er de kans dat je crawlbudget al op is. Desalniettemin is het belangrijk om een linkje te hebben naar elke pagina. Zodat elke pagina minimaal 1 linkje ontvangt.
Indexering aanvragen
Mocht het toch niet lukken om jouw pagina geïndexeerd te krijgen, dan is het verstandig om de indexering aan te vragen. De aanvraag kan je doen in het Google Search Console account van jouw website. Dit doe je door een URL op je site in de zoekbalk te inspecteren en vervolgens op de knop “Indexering aanvragen” te klikken.
Google zal je pagina op de lijst zetten en afhankelijk van de populariteit van je website, het crawlbudget en de positie op de lijst, gaat Google vanzelf jouw pagina indexeren.
100% indexering
Van alle pagina’s die op je website staan, zal niet elke pagina geïndexeerd worden. Je zal dus nooit een 100% indexering hebben. Dit kan komen doordat de pagina geen interne linkjes heeft, een foutcode, dubbele content is, uitgesloten is door jezelf, geblokkeerd door de robots.txt en ga zo maar door.
Het is wel goed om te weten welke pagina’s wel en niet geïndexeerd worden door Google. Met die informatie kan je ervoor zorgen dat jouw belangrijke pagina’s wel geïndexeerd worden.
De meest voorkomende indexering problemen zijn:
- Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd: tegenwoordig is het soms “strijden om bezoekers”, waarvoor veel nieuwe pagina’s worden gepubliceerd. Maar deze informatie is vaak niet nieuw of niet uniek. Google vind je pagina dus niet uniek genoeg om tussen de resultaten te vertonen. Herschrijf je pagina en voeg unieke en betekenisvolle content toe.
- Gevonden – momenteel niet geïndexeerd: De belangrijkste redenen waarom pagina’s in deze categorie vallen, is te wijten aan het crawlbudget. Je kan hier niet veel aan doen. Alleen Google helpen door een sitemap in te dienen en interne linkjes te plaatsen.
- Duplicate content: wanneer er dubbele content is, betekent het dat er een andere pagina op je website is welke dezelfde content heeft. Dit telt ook voor andere websites. Wanneer je een andere pagina letterlijk overneemt, wordt die gezien als duplicate content.
Indexeren is een belangrijk onderdeel van SEO
Het goed laten indexeren van je pagina’s is een belangrijk onderdeel van SEO (jouw vindbaarheid op Google). Wanneer jouw pagina’s niet geïndexeerd worden, kom je ook niet in de zoekresultaten van Google. Heb je problemen met de indexatie van jouw pagina’s, neem dan gerust contact op met mij!