Steeds meer dienstverleners, in welke vorm dan ook, zorgen voor hun vindbaarheid via website-optimalisatie. SEO, Search Engine Optimization en SEA, Search Engine Advertising zijn daarbij meetbare instrumenten. Remco Online Marketing, oftewel Remco Schurink, is daarin gespecialiseerd en helpt allerlei soorten bedrijven aan hun vindbaarheid met als doel meer klanten en (dus) meer omzet.
Bij de HBO-opleiding Business Studies bij Inholland specialiseerde Remco zich in Marketing. ‘Dat ging in twee jaar over alle aspecten binnen organisaties en de laatste twee jaar specifiek over marketing. Ik kreeg snel erna een vraag via mijn tante om een klant van haar te helpen bij zijn website. Toen ben ik mijn eenmanszaak begonnen om te kunnen factureren. Daarna kreeg ik steeds meer opdrachten van andere bedrijven, allemaal via via en door samenwerking met anderen. Inmiddels ben ik anderhalf jaar bezig en mijn klanten zijn gevestigd tussen Monnickendam en Hoorn.’ Zelf woont Remco in Oosthuizen en werkt vanuit huis.
SEO
Je moet als bedrijf vindbaar zijn voor je klanten en voor de zoekmachines. Remco vertelt over zijn aanpak: ‘Ik kijk dan naar de website en maak een gratis plan met het aantal uur dat ik nodig heb. Ik kijk of de site duidelijk is. Wanneer het voor de eigenaar van de website duidelijk is, is het niet altijd duidelijk voor de bezoeker. Op welke zoekwoorden wordt de site nu gevonden en wat zijn mogelijk interessante zoekwoorden? Niet alleen op bedrijfsnaam, maar vooral ook op de producten of diensten die het bedrijf levert. En daarnaast kijk ik naar de technische kwaliteit van de website. Is het voor de zoekmachine duidelijk waar deze website over gaat? Dan geef ik daarop advies om bijvoorbeeld de tekst aan te passen of extra landingspagina’s te maken. Als de klant het ermee eens is, ga ik aan de slag en maak ik na ongeveer een maand een rapport van de resultaten. In dat rapport staat dan hoe Google de site indexeert, hoe hoog de zoekwoorden ranken en concreet hoe het gaat met de bestellingen (meer business). Maandelijks bekijk ik dan of het nog goed gaat of dat we weer wat aanpassingen moeten doen voor optimalisatie. De concurrentie zit ook niet stil en internet blijft in beweging. Je moet niet wegzakken in Google.’ Remco werkt dan op uurbasis zodat de klant kan blijven zien wat hij doet en of hij tevreden is met het resultaat. Remco werkt dus bewust niet met een abonnement. ‘De klant bepaalt daardoor zelf of de website verder geoptimaliseerd wordt of dat het voor nu even genoeg is.’
En de mollenvanger?
‘Ja daar heb ik Local SEO op toegepast. Hij is in heel Noord-Holland actief, dus zorg ik ervoor dat hij op elke plaatsnaam gevonden wordt. Ook heb ik zijn website verbeterd en dat resulteert in heel veel aanvragen. En zijn broer is actief in Zuid-Holland. Geen ongewenste mol te bekennen dus in deze provincies.’
Zelf doen
‘Je kunt ook zelf je bedrijf opzoeken met “Google mijn bedrijf” en daar een account aanmaken. Als je dat goed hebt ingeregeld vind je het bedrijf meteen ook op Google Maps.’ Veel bedrijven hebben echter geen marketeer in huis. ‘Ik kan deze rol op uurbasis invullen voor de klant.’
Linkbuilding
‘Wat ook een manier is om beter vindbaar te worden is om meer linkjes te ontvangen. Andere websites plaatsen een linkje naar jouw website. Het is belangrijk dat deze relevant zijn, anders kunnen deze een negatief effect hebben. Die kan je kopen, maar dat heeft Google snel door. Dus je moet dat slim doen, niet teveel in één keer en goed afwisselen met organisch geplaatste linkjes.’
SEA
Remco maakt advertenties op Google zelf, maar ook op sites als Buienradar en YouTube. ‘Als je op Google iets hebt opgezocht, zie je dat dan terugkomen als je naar Buienradar of YouTube gaat. Je kunt advertenties maken met alleen tekst, maar het kan ook met foto of video.’
Concurrentie
Er zijn veel marketeers die handig zijn met SEO en SEA, maar er is meer vraag dan aanbod. ‘Er zijn steeds meer fysieke bedrijven die ook online zijn gaan verkopen en er poppen veel nieuwe webshops op. Ook bedrijven die diensten verlenen moeten online goed zichtbaar zijn.’ Remco sluit af met deze tip: ‘Voor bedrijven ontstaat er steeds meer concurrentie, waardoor het blijven optimaliseren van de website belangrijk is. Wanneer je niet in je vindbaarheid investeert en je concurrenten wel, raak je achter en loop je omzet mis.’
Wil je meer uit je website halen door middel van SEO, SEA, Local SEO en/of Linkbuilding? Neem dan contact met mij op voor een gratis plan!