SEO tips en trends voor 2021

De online wereld veranderd in een hoog tempo. Zelfs in een raar Corona jaar als 2020…. of misschien juist meer. Veel ondernemers hebben in kunnen zien hoe belangrijk online marketing is wanneer er opeens een afhaal service opgezet moet worden, de offline winkel een online winkel (webshop) moet worden en hoe de klant online bereikt moet worden. We willen 2020 snel achter ons laten, hoe kan je dit beter doen dan 7 tips/trends voor het nieuwe jaar?

De SEO tips en trends zullen gaan over de volgende onderwerpen:

  • Core web vitals
  • Google passage ranking
  • Featured snippets
  • Visual search
  • Domain authority
  • Video content
  • Zoekintentie

Core web vitals

De core web vitals bepalen de gezondheid van jouw website. Deze core web vitals zullen alleen maar belangrijker worden in 2021, aangezien het een ranking factor wordt in Mei! Je hebt dus nog even de tijd om je website te optimaliseren op dit vlak. De core web vitals bestaan uit:

  • Laden: Largest Contentful Paint (LCP)
  • Interactiviteit: First Input Delay (FID)
  • Visuele stabiliteit: Cumulative Layout Shift (CLS)

Largest Contentful Paint

De LCP is de laadsnelheid van jouw website. Hierbij bekijkt Google hoelang duurt het voordat de grootste elementen van jouw website geladen zijn. Google hanteert hier een maximum van 2,5 seconden. Dat is best logisch aangezien je niet 15 seconden gaat wachten totdat een website eindelijk geladen is.

First Input Delay

De FID meet de snelheid tussen het laden en het moment waarop de bezoeker op knoppen kan gaan drukken. Het meet dus eigenlijk hoe lang het duurt voordat je aan de slag kan. Denk hierbij aan knoppen in het menu en formulieren.

Cumulative Layout Shift

De CLS meet de stabiliteit van de website. Een layout shift ontstaat doordat elementen later worden geladen waardoor er elementen op de website verspringen. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door lettertypes en advertenties.

De Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift zijn de belangrijkste web vitals. Maar er zijn ook andere web vitals waar Google naar kijkt om jouw web vitals score te bepalen. Deze web vitals zijn:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Safe surfen
  • HTTPS
  • Geen intrusive interstitials: pop-ups waarmee je direct iets probeert te verkopen

Een voorbeeld van de intrusive interstitials zijn:

Er zijn verschillende soorten intrusive interstitials. De interstitials die wel mogen is het melden van de cookies, leeftijdsverificatie en een banner die maar een klein gedeelte van de pagina in beslag neemt. De interstitials die niet mogen zijn degene die een hele pagina vullen.

Hoe verbeter ik mijn Core web vitals?

De core web vitals hebben een directe invloed op de rankings in Google. Maar Google vertelt ook dat wanneer je web vitals niet hoog scoren, dat je alsnog een hoge ranking kan hebben. Alleen gaat de voorkeur uit naar websites met een hoge web vitals score.

Om de score van jouw website vitaliteit in te zien kan je op Google Search Console onder het kopje optimalisaties op Site-vitaliteit drukken. Google Search Console geeft je een overzicht van de vitaliteit van jouw website op desktop en op mobiel. Hierbij is vooral de mobiele score van belang aangezien de Google mobiel scores vooral tellen.

Google Passage ranking

In oktober kondigde Google de nieuwe zoektechnologie ‘Passages’ aan. Deze technologie laat een pagina ranken op een specifiek deel van de website. Waar er voorheen alleen een korte samenvatting werd gegeven, wordt er nu een stuk tekst getoond. Waardoor jouw pagina kan ranken op een paragraaf in plaats van de gehele website.

Dit betekent niet dat het geen zin heeft om een pagina te optimaliseren voor één keyword. Aangezien Google ook naar de gehele pagina blijft kijken. De passage ranking is een extra, en niet een minimalisering.

Hoe kan je optimaliseren voor Google Passage Ranking?

Dit kan je doen door de sub onderwerpen van het onderwerp te verdelen in paragrafen. Elk stuk tekst zal over een bepaald onderwerp gaan. Het zit in de menselijke natuur om dit te doen, dus heeft het waarschijnlijk niet een groot effect op jouw pagina’s. Toch kan je voor de zekerheid jouw pagina’s even doorlopen om dit op te knappen! Het is wel belangrijk om aan Google te vertellen wat elke paragraaf is. Dit kan je als volgt doen:

Titel van de pagina een H1 geven
Onderwerp 1 een H2
Sub onderwerp 1 een H3
Sub onderwerp 2 een H3
Onderwerp 2 een H2
Sub onderwerp 2 een H3
Etc.

Het is eigenlijk wat ik hiervoor ook heb gedaan:

Titel van de pagina: SEO tips en trends voor 2021
Onderwerp 1: Core web vitals
Sub onderwerp 1: Largest Contentful Paint
Sub onderwerp 2: First Input Delay
Etc

Door de headings aan te geven weet Google dat het over een nieuw (sub) onderwerp gaat. De heading 1 (H1) is de titel, H2 is het eerste onderwerp, H3 is het eerste sub onderwerp van de H2.

De passages hebben nog een bijkomend voordeel en dat is dat jouw lange blog (met veel sub onderwerpen) hoger kan scoren op sub onderwerpen. Zo kan ik een pagina hebben die over SEO gaat met als sub onderwerp keywords. Deze zou lager scoren dan een pagina die volledig over keywords gaat. De UX (User Experience) van de pagina die volledig gefocust is op keywords scoort hoger, aangezien de zoekintentie alleen gericht is op keywords en niet op SEO.

Door de passages is dit verleden tijd en wordt er een klein stukje uit mijn killer blog over SEO gepakt en kan deze de competitie aan gaan met de ‘mini blog’ over keywords. Google geeft al meer waarde aan grote blogs/pagina’s over een bepaald onderwerp, maar dit neemt zo alleen maar toe. Schrijven dus!

Featured Snippets

Door middel van een featured snippet kan je een hoge positie in Google krijgen. Zo kan je zelf op de 4e plaats staan maar jouw snippet boven de 1e plaats! Ook wel positie 0 genoemd. Zo’n featured snippet is eigenlijk een Google passage.

Om zo’n snippet te krijgen zal je in de top 10 moeten staan. Is dit niet het geval, dan heb je geen kans op een featured snippet. Zoek dus naar keywords die een snippet bevatten en ga de pagina daarop optimaliseren.

Hoe kan je featured snippets optimaliseren?

Maak gebruik van een ‘snippet bait’. Een snippet bait is een tekst blok van 40 tot 60 woorden. Dit zal een stuk tekst moeten zijn die het keyword uitlegt.

Uit onderzoek van Semrush is gebleken dat zo’n snippet een gemiddelde van 46 worden heeft (272 karakters) en een maximum van 84 woorden (370 karkaters).

Naast de pragraaf snippet, is er ook de list snippet en table snippet:

  • Wil je ranken op list snippets maak dan gebruik van een h2 of h3 voor elk item van de lijst.
  • Wil je ranken op een table snippet, maak dan gebruik van een tabel die makkelijk voor Google te lezen is.

Voorbeeld van een featured snippet. In dit geval een list snippet. Door de snippet kom je direct op de eerste plaats in Google en krijg je direct informatie over wat je zoekt. Dit zorgt weer voor meer kliks op de pagina!

Visual search

Op het moment is het nog niet zo groot, maar visual search gaat er echt aan komen. In Amerika groeit het aantal zoekopdrachten door middel van deze functie hard. Het is dus een kwestie van tijd totdat het overwaait naar Nederland.

Wat is visual search?

Visual search is zoeken door middel van afbeeldingen. Oftewel zoeken zonder tekst te gebruiken. Visual search is erg geavanceerd. Probeer eens Google Lens uit. De Google Lens kan bijna elk object scannen en aan jou laten zien wat voor plant het is, waar je die pen kan kopen of wat voor ras jouw hond eigenlijk is 😉 Google Lens kan al één miljoen objecten herkennen en dit aantal groeit hard met de dag!

In Amerika is het al super populair. Google Lens is al een miljard keer gebruikt, Pinterest heeft 600 miljoen zoekopdrachten per maand en 36% van de Amerikaanse consument heeft visual search al gebruikt. En je weet het….. alles komt vanzelf overgewaaid vanuit Amerika, dus ga er maar vanuit dat visual search ook naar Nederland komt.

Waar is visual search allemaal handig voor?

  • Winkelen
  • Richtingen
  • Herkenningspunten identificeren
  • Vertalingen
  • Recepten
  • Voedingswaarde-informatie
  • En nog veel meer….

Zo gebruikt in America 62% van de ‘jongeren’ (18-34) visual search.

Hoe kan jij gevonden worden door de Google Lens?

9 van de 10 Google Lens resultaten komen van sites die de Google mobielvriendelijkheidstest halen. Dat is logisch aangezien alle Google Lens zoekopdrachten via de telefoon worden gemaakt. Daarnaast is het belangrijk dat je een juiste naam aan de foto geeft en de alt tekst invult (die vergeten mensen vaak!). Ook is de autoriteit van jouw website van belang.

Verder haalt Google lens de afbeeldingen van pagina’s met veel woorden. De gemiddelde woorden op een pagina ligt op de 1631. Dit komt doordat de tekst Google veel vertelt over de pagina en kan Google dus met meer zekerheid aan jou het gewenste zoekresultaat laten zien.

Domain authority

Domain authority ging altijd over het krijgen van backlinks, maar nu niet meer. Google werkt nu volgens het E-A-T systeem. Dit staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

Expertise

Google hecht steeds meer waarde aan content die geschreven wordt door een expert. Of dat het lijkt dat het door een expert geschreven is, er zijn natuurlijk trucjes. Zo hecht Google waarde aan teksten die vakjargon bevatten. Het vakjargon is niet altijd even duidelijk voor iedere bezoeker, maar door de termen uit te leggen kan je gebruik maken van vakjargon in jouw teksten.

Verder vindt Google het belangrijk dat je regelmatig nieuwe dingen post. Dit kunnen blogs of pagina’s zijn. Hierdoor ziet Google dat je up to date bent en dus een expert bent op jouw gebied.

Authoritativeness

De authoritativeness is de autoriteit van de website. Deze wordt bepaald door de backlinks die je van andere websites krijgt. Wanneer jij een goede blog schrijft dan is er een grote kans dat een andere partij die oppikt en op de eigen website naar jouw website verwijst. Het is belangrijk om te weten dat het niet gaat om zoveel mogelijk linkjes maar om linkjes die van een goede website komen.

Het heeft bijvoorbeeld geen zin als een bakker een linkje heeft naar een kapper. Aangezien deze totaal niets met elkaar te maken hebben. Google kijkt namelijk naar waar beide websites over gaan, waar de specifieke pagina’s over gaan en of de website als waardevol/betrouwbaar wordt gezien. Is er een match? Dan is het een goede link.

Andere factoren die de autoriteit van de website bepalen zijn reviews en keurmerken.

Trustworthiness

De trustworthiness is de betrouwbaarheid van de website. De betrouwbaarheid wordt bepaald door:

  • De veiligheid van de website (httpS)
  • Reviews
  • Contactgegevens
  • Privacy policy
  • Retour policy (voor webshops)

Video content

In 2020 is er een enorme groei geweest op het gebied van video content. Volgens Cisco zal online video 82% van alle online traffic zijn in 2022. Deze toename komt doordat steeds meer mensen video’s willen zien.

Hoe kan je video content inzetten?

Voor meer organisch verkeer kan je optimaliseren voor de featured snippets. Eerder hadden we het al gehad over de featured snippet maar dit kan dus ook goed gebruikt worden door video.

De snippet is een stukje video die uitleg geeft over hetgeen dat opgezocht wordt. Dit kan je behalen door de video op te delen in logische stukken. Verder zal de video geoptimaliseerd moeten worden voor SEO. Dit door je door:

  • SEO titel
  • SEO omschrijvign
  • Tags
  • Transcript: Youtube maakt zelf ook een transcript maar die is niet helemaal juist. Om rare zinnen te voorkomen zal j een transcript moeten uploaden

Waarom zou je een Youtube kanaal beginnen?

Youtube is de tweede zoekmachine in de wereld, na Google natuurlijk. Youtube is zelfs 2x zo populair als Bing. Daar komt bij dat Youtube maar blijft groeien en dus een belangrijke SEO tool is en nog belangrijker gaat worden.

Daarnaast is video marketing een goede manier om een bezoeker met jouw merk/product kennis te laten maken. Veel mensen die video’s hebben gekeken, gaan naar de website en worden uiteindelijk klant.

Dat Youtube groeit is ook in de zoekresultaten van Google te zien, aangezien 55% van alle zoekresultaten minimaal 1 video bevatten. Bijna alle video’s zijn afkomstig van Youtube. Wat niet geheel onlogisch is aangezien Youtube van Google is.

Verder zorgt een video, op een pagina van je website, ervoor dat de aandacht (langer) wordt vastgehouden. Je kan met een korte video direct laten zien wat je bedoeld en hoe het werkt.

Zoekintentie

De laatste jaren is zoekintentie belangrijker geworden. Dit komt doordat Google de Google Rankbrain heeft geïntroduceerd. Dit Rankbrain leert van zoekopdrachten, waardoor Google de best mogelijke sites kan tonen voor jouw zoekopdracht.

Om daarop in te spelen zal je moeten onderzoeken wat de zoekintentie is van jouw doelgroep bij een bepaald keyword. De zoekopdracht ‘voetbalschoenen kopen’ geeft duidelijk weer dat er een koopintentie is.

Maar het is niet altijd even duidelijk. Wanneer iemand op ‘kunstgras voetbalschoen’ zoekt dan is die intentie er nog niet en zoekt diegene, waarschijnlijk, naar informatie over kunstgras schoenen. Wanneer er een site is die dit kan vertellen dan rankt deze hoger dan een site die de koop intentie beantwoordt.

Maar wat is nu de zoekintentie van mijn doelgroep?

De zoekintentie kan je onderzoeken door simpelweg het keyword te Googelen. Uit de resultaten is duidelijk wat Google denkt dat de zoekintentie is. Aangezien deze resultaten als eerste getoond worden. Op basis van deze informatie kan je een artikel/pagina maken die de zoekintentie/de vraag van de bezoeker beantwoordt.

Klaar voor 2021

Met deze trends en tips kan je dit jaar hard aan de slag gaan met je online business. Heb je vragen of hulp nodig bij deze onderwerpen of een ander SEO/SEA gerelateerd vraagstuk? Neem dan contact met ons op!

Ik wil in contact komen!