Website optimalisatie met behulp van Yoast SEO
Tegenwoordig zijn steeds meer ondernemers bezig met hun website. Een van de dingen die dan direct opgepakt worden is het ‘op groen krijgen van Yoast SEO’. Waarmee gedoeld wordt op de stoplichten die Yoast SEO laat zien om te laten merken wat de ‘SEO score van de pagina is’. Yoast SEO maakt gebruik van een grijs, oranje, rood of groen licht. Het grijze licht geeft aan dat niet alles is ingevuld, er is niets te analyseren. Het rode licht geeft aan dat er een slechte score is. Het oranje licht dat er een matige score is. Het groene licht geeft aan dat er een goed score is.
Wat is Yoast SEO?
Even een stapje terug. Yoast SEO is een plugin waarmee je de metatags van de pagina kan aanpassen. Daarnaast geeft het aan wat de score van de SEO, leesbaarheid en de metatags is van de desbetreffende pagina. Hier een voorbeeld:
Bij deze pagina geeft Yoast aan dat:
- Er geen links zijn naar andere websites
- Het keyword te weinig voorkomt
- Er te weinig synoniemen gebruikt worden
- De lengte van de meta omschrijving te kort is
- De leesbaarheid niet optimaal is
De overige onderdelen waar Yoast naar kijkt zijn wel goed gedaan en hebben daardoor ook een groen stoplichtje. Alles bij elkaar geeft dit een oranje score voor de SEO en leesbaarheid:
Moeten de stoplichten van Yoast op groen?
De analyse van Yoast is gebaseerd op algemene factoren die bepaald zijn door de ontwikkelaars van Yoast. Dit zorgt er al snel voor dat de waardes van de factoren outdated zijn.
Uitgaande linkjes
De pagina uit het voorbeeld gaat over gebruikte kaasmachines. Het is op deze pagina niet logisch om een linkje te plaatsen naar een andere website. Ik wil juist dat bezoekers op deze pagina blijven of doorklikken op een machine, door een linkje naar een andere website zijn we de bezoeker kwijt!
Letterlijk keyword
Het keyword wordt meerdere malen op de pagina genoemd. Maar Yoast kijkt alleen letterlijk naar de ‘focus keyphrase’ (het focus keyword). In dit geval is het focus keyword gebruikte kaasmachines. Wanneer dit gebruikt wordt in een andere vorm bijv. kaasmachines die gebruikt zijn, dan wordt het al niet meegenomen als keyword.
Meta omschrijving
Yoast geeft aan dat de meta omschrijving langer dan 120 tekens moet zijn. Tegenwoordig gaat Google veel meer uit van het mobiel zoeken. Op je mobiel is er minder ruimte voor tekst. Hierdoor is de meta omschrijving korter geworden en zijn het aantal tekens minder geworden, namelijk maximaal 120!
Leesbaarheid
Verder is de leesbaarheid niet goed genoeg. Dit komt doordat deze pagina een producten pagina is. Er worden dus vooral producten getoond met een korte omschrijving. Naar de standaarden van Yoast is dit geen prettig leesbare tekst.
Yoast is een goede tool voor de metatags
Zelf kijk ik niet of nauwelijks naar de stoplichten van Yoast. Wat veel belangrijker is, is dat de website scoort. Deze pagina heeft een 1e positie op het keyword en scoort dus goed. De tool gebruik ik dan ook alleen om de metatags van de pagina aan te passen en de stoplichten laat ik voor wat het is.
Als je begint met het optimaliseren van je website hoef je dus niet te kijken naar de stoplichten van Yoast. Maar het is veel belangrijker dat je weet wat het doel van de pagina is, welke keywords er worden gebruikt, dat er een goede metatag is en dat de pagina lekker leesbaar is.