De homepage is de belangrijkste pagina van jouw website. Waarom? Via deze pagina komen de meeste bezoekers binnen op jouw website. Het is dus van belang dat deze pagina goed in elkaar zit. Verder wordt de homepage door Google gezien als de “hoofd pagina”. De home moet aangeven waar de website over gaat. Ja nu ga je wel iets anders kijken naar je homepage. Maar schiet niet in de stress! In deze blog wordt het duidelijk wat de ideale homepage is.

Concentratie van een goudvis

“Je hebt de concentratie ven een goudvis” dit is voor iedereen een bekende kreet. Maar niets is minder waar, wij hebben allemaal een concentratie van een goudvis. Of eigenlijk, onze concentratie is nog minder goed. Uit een onderzoek van Microsoft hebben internetgebruikers een aandacht spanne van 8 seconden. De goudvis heeft een aandacht spanne van maximaal 9 seconden….

Ondanks dat onze concentratie 8 seconden is, heb je slechts 2,6 seconden om de bezoeker te overtuigen. Een indruk van alle visuele aspecten is al binnen 50 milliseconden gemaakt! Je zal ervoor moeten zorgen dat je de bezoeker direct pakt, wanneer deze op jouw homepage terecht komt! De meest gebruikte techniek hiervoor is een headerbeeld met tekst erin. Deze website heeft dat ook:

Het ideale headerbeeld

Er wordt direct een vraag gesteld “Wil je meer (omzet) uit je website halen?” Deze tekst zal de bezoeker direct moeten pakken en geïnteresseerd moeten maken. Onder de tekst staat een opvallende (oranje) button met de tekst “Ik wil de mogelijkheden zien”.

De button is oranje waardoor deze opvalt. Zorg er altijd voor dat jouw button opvalt tussen de andere kleuren op jouw headerbeeld. In dit geval is de button de eyecatcher van het beeld. Dat is ook wat ik wil, de aandacht moet naar de button.

Bij de meeste buttons wordt er “meer informatie” neergezet. Bezoekers vinden het fijn om zich te herkennen in de boodschap, de bezoeker kan zich dan beter voorstellen dat ze de actie gaan ondernemen. Om deze reden converteert “Ik wil de mogelijkheden zien” beter dan “meer informatie”.

Een andere manier om direct de aandacht te pakken is door gebruik te maken van een video in het headerbeeld. Bewegende beelden zeggen namelijk meer dan een afbeelding.

Ik ben overtuigd, of toch niet….

Je headerbeeld ziet er top uit en de tekst heeft de bezoeker weten te overtuigen dat hij/zij op de website blijft. Is het dan tijd om te juichen. Nee helaas, gemiddeld blijft 55% van de bezoekers maar 15 seconden op een website. Het is dus zaak om de bezoeker verder te blijven overtuigen. Want in 15 seconden kan je niet een aanvraag doen of een product kopen.

Het is nu zaak om de bezoeker meer informatie te geven over wat je doet, wat je meerwaarde is en eigenlijk waarom de bezoeker jouw product of dienst zou moeten kopen.

Onder het headerbeeld is het gebruikelijk om iets meer te vertellen over je bedrijf, of anderen over jouw bedrijf te laten vertellen. Op deze website is ervoor gekozen om eerst te vertellen wat de bezoeker aan Remco Online Marketing heeft en vervolgens reviews te tonen:

Wij van WC-eend adviseren WC-eend

Bij veel bedrijven zie je onder het headerbeeld een verhaal over het bedrijf: Wij zijn opgericht in 1960 en hebben al jarenlange ervaring in branche x. Bij ons staan service en kwaliteit op de eerste plaats. Wij doen er alles aan om u van de juiste oplossing te voorzien.

Bovenstaande tekst voegt helemaal niets toe voor de bezoeker en kost alleen maar tijd. Om deze reden staat er op deze website een tekst met wat jij, de bezoeker, aan Remco Online Marketing hebt. De bezoeker wil graag lezen wat de bezoeker eraan heeft, dus welk probleem het bedrijf oplost. De bezoeker is op dit moment niet geïnteresseerd in de geschiedenis en de kernwaarden van het bedrijf. Die geschiedenis en kernwaarden zijn erg belangrijk, maar zet deze in de over ons!

Het is dus belangrijk om te vertellen wat de bezoeker aan jouw bedrijf heeft. In het geval van Remco Online Marketing is dit het ontzorgen op het gebied van online marketing aangezien bedrijven er geen tijd en/of kennis over hebben.

Social proof

De tekst voor de klant wordt gevolgd door reviews van andere bedrijven. Op deze manier laat je zien dat anderen jouw bedrijf adviseren. Wanneer je goede reviews hebt ontvangen, staan daar als het goed is de kernwaarden van het bedrijf is. Het laten zien van reviews geeft de bezoeker direct vertrouwen, dit heet ook wel socia proof. Anderen zeggen dat jij te vertrouwen bent.

Er zijn ook andere manier van social proof. Zo kan je laten zien hoeveel klanten je hebt geholpen, hoeveel likes je op Facebook hebt, iets leuks dat met jouw bedrijf te maken heeft etc.

Diensten of producten

Na de social proof kan je jouw producten laten zien. Ik heb ervoor gekozen om een titel met omschrijving te gebruiken. Dit heb ik gedaan omdat niet iedereen precies weet wat SEO of SEA is. Door de korte tekst weten ze iets meer over het onderwerp en is de kans dat er op meer informatie wordt gedrukt groter.

Above en below the fold

Op dit moment zijn we ongeveer op de helft van de pagina gekomen. We hebben nu dus above the fold besproken. Huh wat is dit dan? Je kan je homepage als één lang A4’tje zien. Wanneer je deze dubbelvouwt maak je the fold, de vouw. Veel bezoekers scrollen niet verder dan de vouw, dit heeft natuurlijk te maken met de 15 seconden die de bezoeker op een website doorbrengt. Je zal dan ook above the fold de bezoeker moeten pakken en overtuigen.

Is below the fold dan niet interessant? Natuurlijk wel! Wanneer iemand echt geïnteresseerd is, zal deze de gehele pagina bekijken en dus ook onder de vouw. Maar de informatie below the fold is anders dan erboven. Below the fold zal uitgebreidere informatie kunnen geven. Op deze website is ervoor gekozen om uit te leggen hoe het optimalisatie plan in zijn werk gaat. Met daarbij een duidelijke uitleg. Verder staan de blogs onderaan de pagina. Deze onderwerpen zullen de bezoeker niet (direct) overtuigen om langer op jouw website te blijven, dat zullen de onderdelen above the fold moeten doen.

De ideale homepage?

Is dit dan echt de ideale homepage? Nee, iedere website is anders. Sommige sites kiezen ervoor om eerst de producten te laten zien, dan de social proof en als laatste een verhaal over het bedrijf/welk probleem het bedrijf verhelpt. Zo’n indeling is natuurlijk ook goed, als er maar een idee achter zit en de website de elementen heeft die in deze blog zijn genoemd.

Overtuigd jouw website de bezoeker of kan je hier nog wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact op en dan zullen we bekijken hoe jouw homepage de bezoeker kan overtuigen!